Електрическите велосипеди могат да намалят транспортните емисии и да предложат на работещите хора безопасен начин да отиват на работа в месеците след бума на коронавируса по света. Това показва нов анализ на учени от Оксфорд.
Малко след избухване на пандемията от коронавирус специалистите по градоустройство и градско планиране отбелязаха, че велосипедът трябва да получи голямо признание във времето на „социална дистанция”. Карането на колело позволява на човек да се придвижва безопасно, достатъчно отдалечен от всякакви други хора.
Човек може да се разхожда с колелото, без да се приближава до когото и да е, да вози покупките си от магазина и, разбира се, да поддържа спортна форма във времето, в което фитнес-центровете и спортните зали са затворени.
Сега, когато светът се опитва да се завърне към „нормалността”, заслужена роля има и за електрическия велосипед. В много от големите градове по света той може да направи възможно хората да се завърнат на работа, без да се излагат на риск.
Е-велосипедът ще намали броя на автомобилите и съответно на задръстванията, ще подобри мобилността и ще спести много въглеродни емисии, се казва в проучването, на което е посветена публикация на BBC. То е дело на Центъра за изследвания на решенията за търсене на енергия (Creds) със седалище в Оксфорд – изследователски институт с обществено финансиране.
Хубавото на е-велосипедите е, че с тях на хората няма да се налага да използват обществения транспорт, където биха се чувствали несигурно. Най-голямото положително въздействие би било факт в райони с лош обществен транспорт, установява проучването.
Изследователите казват, че в Дания, където колоезденето е силно развито от десетилетия, маршрутите за е- велосипеди вече свързват не само отделните квартали в градовете, но и градските центрове с околните села.
Резултатите бяха оповестени в момент, когато министрите на ЕС са вторачени в търсенето на решения, които да позволяват на хората да ходят на работа, без да рискуват здравето си в обществения транспорт, но и без да се увеличават въглеродните емисии.
Особено важен акцент в изследването на Creds е изводът, че електрическите велосипеди могат да са особено ефективни в райони, където живее население с недобър икономически статус и хората не могат да си позволят автомобили – а услугите на обществения транспорт са лоши. Това касае крайградски или полуселски райони в много страни.
„Електрическите велосипеди ни дават нова възможност за намаляване на използването на енергия и свиване на въглеродните емисии”, казва професор Ник Айър от Creds пред BBC News. „Те трябва да бъдат част от плана за основната инвестиция, от която се нуждаем в транспорта, за да позволим на хората отново да се движат безопасно – по начини, които са икономически и екологично устойчиви”.
Създаването на велосипедна мрежа обаче остава едно от големите предизвикателства пред градските власти. Освен, че струва пари, то изисква и експертиза, която не всички местни правителства имат.
Налице е и дрго съображение – факторът „кражба на велосипеди”. Дори на места, където велосипедният живот е традиция от десетилетия, кражбите са често явление.
От значение е и наличието или липсата на велосипедна култура. Тя е оскъдна на места, където колоезденето има оскъдно минало.
Електрическите велосипеди са особено добро решение за градски региони с хълмист релеф, където във велосипедните маршрути често се редуват спускания и изкачвания. Именно усилието за изкачване на нанагорнища е едно от нещата, които карат хората да се отказват то ходенето на работа с колело, тъй като се опасяват, че изпотяването ще се отрази зле на тях и колегите в офис-средата. Тези притеснения намират решение с използването на електрическите велосипеди.
Карането на колело позволява на човек да се придвижва безопасно
муаххахахахахах доста смешно твърдение особеноза България
Май не е много електрически на снимката?
-може да сложие някой с договор за реклама