Бизнесът преосмисля приоритетите си в света на COVID-19

Бизнесът не трябва да пуска котвата, а да се адаптира към всякакъв вид неочаквани ситуации
(снимка: CC0 Public Domain)

По време на изолацията заради Covid-19 заведенията бяха затворени, но на някои от тях имаше табела „Затворено за преобзавеждане“. От пребоядисването на стените до подмяната на мебели от десетилетия – много собственици решиха да се възползват максимално от ситуацията, като най-накрая извършат така необходимите ремонти, отлагани от години.

В нов доклад изследователската фирма Forrester предупреждава, че всяка компания трябва да предприеме подобен подход. Днес е моментът фирмите да преработят своите бизнес-процеси, за да се подготвят за следващите десет години.

„Да изчакаме и да видим“

Много организации успяха да закрепят бизнеса си в продължение на няколко месеца след онзи момент, в който бяхме свидетели на рязко преминаване към дистанционна работа в първите седмици на кризата, казва анализаторът на Forrester Лора Кьотцел, която е съавтор на доклада. „Но сега не е време да пускаме котвата“, цитира думите й ZDNet.

„Можем да видим как редица компании, които са постигнали известна стабилност, сега предприемат подхода „да изчакаме и да видим“. Но има и куп предприятия, които вървят напред, решени да не пропускат възможността“, допълва Кьотцел.

„Те мислят така: вижте, финансово сме зле. Никой не очаква да се представим блестящо през следващото тримесечие. Така че сега можем да отделим малко време и пари за това, което наистина трябва да направим“, споделя наблюденията си анализаторът.

Материализиране на поуките

Това, което бизнесите следва да направят, според Forrester, е материализиране на поуките, извлечени от COVID-19. 2020-те години изглеждат крайно несигурно, но печелившият бизнес ще бъде този, който може да се адаптира към всякакъв вид неочаквани ситуации и спешности.

Изследванията на Forrester предполагат, че светът ще живее с COVID-19 през следващото десетилетие. Настоящата пандемия обаче няма да е единствената криза. Трябва да се очакват и други повсеместни зарази, както и множество бедствия, свързани с изменението на климата. В резултат на това трябва да очакваме и геополитическа нестабилност и дори непредсказуемост.

В този контекст, твърди Кьотцел, компаниите трябва да преработят радикално своите приоритети. В случаите, когато бизнесът е залагал най-вече на ефективност, водещият принцип за следващите десет години ще бъде пъргавостта.

„Веригите за доставки, които сме проектирали през последното десетилетие, са направени да бъдат ефективни. Но в среда, в която нещата се променят толкова бързо, трябва да можете да се променяте, без това да ви пречи да работите. А това може да означава да работите по-малко оптимизирано за известно време“, коментира Кьотцел.

След реакцията към пандемията сега повечето организации са изправени пред два варианта: да се върнат към предишния си начин на работа или да използват момента като трамплин, за да се справят с по-плашещата задача за пълна модернизация.

Добрите примери

За да даде пример за добро поведение, Кьотцел посочва водещия производител на бира Carlsberg. В момента, в който лидерите на датската компания предусетиха затварянето на много търговски дейности и налагането на изолация, те активираха кризисен режим във фирмата: бяха създадени пет отряда, които да управляват бизнеса през пандемията – но и да започнат да мислят още от първия ден за това, което ще настъпи след COVID -19.

Първият екип беше посветен на това да гарантира, че дистанционната работа ще постигне оперативност през цялото време. Останалите 4 екипа бяха помолени да гледат бъдещето. Едната група проучи най-добрите начини за използване на по-бавния темп, наложен от пандемията, за да подобри цялостния бизнес. На друга беше възложена задача да идентифицира технологиите, внедрени по време на блокирането, които могат да бъдат използвани дори след преминаване на кризата, като цифрови подписи или портфейли за управление на проекти.

Друг отряд пък трябваше да изследва как дейността на фирмата може да се възползва от наученото от COVID-19, за да стане компанията по-бърза и по-гъвкава. Четвъртият екип анализира управлението на доставките, за да прецени дали веригата на доставки е достатъчно устойчива и сигурна и да измисли начини да я направи по-устойчива на кризи в бъдеще.

Умни решения

В новия си доклад Кьотцел и нейният екип съветват сега да се вземат различни други решения, които могат да позволят на бизнесите да добият преднина. Замяна на старите ИТ системи с нови, модерни технологии, е задължителна, казват анализаторите. Неизменна част от това е преминаването към използване на облачни решения.

Наред с това фирмите трябва да намалят зависимостта си от „екстремни“ офшорни дейности и възлагане на дейности на външни изпълнители (аутсорсинг) от „уязвими региони“. Същевременно сега е моментът организациите да се възползват от автоматизацията и изкуствения интелект, за да се справят с елементите на неефективност, според доклада.

Едно от най-умните решения, които бизнесът може да вземе сега, за да подобри своята адаптивност, е да подкрепи и насърчи отдалечената си работна сила. Лесно е да се разбере защо компаниите, които въвеждат за постоянно принципа „работа от където и да е“, ще се справят по-добре от другите следващия път, когато настъпи глобален шок.

Вземането на подобни решения изисква силно лидерство, подчертават анализаторите.

Коментари по темата: „Бизнесът преосмисля приоритетите си в света на COVID-19”

добавете коментар...

  1. Евро Дигитал

    С глупости се занимават много технологични приоритети няма що!
    Вместо мебели и стени да боядисват трябва да мислят за бъдещето на масов преход към дистанционна работа. Има толкова много професии, за които не е нужно постоянно физическо присъствие по офиси.

    Ще се отрази добре и на екология да отпадне безсмисленото пътуване всеки ден до офиса да се отработят часовете на бюрото и компютъра. Задръстване, мръсен въздух нагъчкани офиси миризливи колеги и ред други офис удоволствия в кавички.

  2. pay24

    Мак. годишна % ставка (ГПР) е 108%, което е 9% за всеки 30 дни.

Коментар