Представете си, че в хола ви влиза колега, за който знаете, че живее в Австралия, и заедно започвате да си подавате медузи и акули, обсъждайки опазването на морската екосистема. Когато завършите дискусията, колегата просто се изпарява…
Това вече е възможно и няма нужда от телепортация – прави го новата платформа Mesh на Microsoft. Достатъчно е човек да си сложи хедсет и да се присъедини към виртуална зала за срещи. В дъното на разработката е Алекс Кипман, създателят на Kinnect и HoloLens.
Mesh е платформа за съвместна работа, която позволява на всеки да сподели своите виртуални преживявания към набор от различни устройства. „Това е мечтата за смесена реалност, идеята от самото начало”, обяснява Кипман, цитиран от The Verge. „Всъщност можете да се чувствате така, сякаш сте на едно място заедно с някой, който споделя съдържание, или можете да се телепортирате от различни устройства със смесена реалност и да присъствате при хората, дори когато не сте физически заедно”.
Първоначално Mesh ще представя хората като виртуални аватари, взети от социалната мрежа AltspaceVR, която Microsoft придоби през 2017 г. Но Mesh в крайна сметка ще поддържа това, което Microsoft нарича „холопортация” – позволявайки на хората да се появяват като самите себе си във виртуалното пространство.
Съвместната работа може да изглежда много различно, когато хората се виждат един друг в пълен размер, могат да си подават вещи и да взаимодействат с тях и помежду си. Така например, инженерите биха могли да разглеждат и изпробват виртуално различни машинни компоненти; еколозите могат да сравняват различни устройства за проследяване на миграцията на птиците. Преживяването е съвсем различно в сравнение с двуизмерния модел видео-обажданията в Zoom, на които присъстваме почти ежедневно като част от работата си.
Приложенията на технологията са много и различни. Една от най-големите ползи, навярно, ще е за центровете за сервизна поддръжка от различни сфери на дейност. Например, при проблем с кабелите на дигиталните устройства в дома няма да е нужно техник да посещава адреса – той ще може да покаже на потребителя как сам да свърже кабелите, за да възстанови услугата, която е „прекъснала”. Още по-полезно ще е това за сервизните инженери, които посещават отдалечени и труднодостъпни места – например при ремонт на ветрогенератори.
„Можете напълно да си представите Microsoft Teams, подсилено с Mesh: срещате се с колеги от цял свят, с които си сътрудничите ежедневно, сякаш сте всички заедно на едно и също физическо място”, казва Кипман. „Mesh позволява на Teams да даде възможност на организациите по същество да провеждат събирания в смесена реалност – всички колеги да са „в една и съща стая”.
Mesh обаче не е просто приложение за провеждане на виртуални срещи; това е цяла платформа, изградена върху Azure, която Microsoft се надява разработчиците да подхванат. Ако това се случи, софтуерните архитекти, инженерите и дизайнерите ще сбъднат обещанието на Mesh – те ще развият различните възможности на приложението за работа с 3D модели във виртуализирана съвместна среда.
От гледна точка на използваемостта, целта на Microsoft е да направи технологията Mesh достъпна за всевъзможни устройства, включително HoloLens 2, повечето хедсети за виртуална реалност, таблети, смартфони и компютри. След това Microsoft планира да интегрира Mesh в Teams и Dynamics 365, което може да „доведе” уникалното преживяване на триизмерните виртуални срещи в бизнес-реалността на много предприятия.
Microsoft има основание да смята, че Mesh ще бъде следващото голямо постижение в стремежа към постигане на сполучлива „смесена реалност”. Изпълнителният директор Сатя Надела сравни новата платформа с Xbox Live по време на основната си реч в конференцията Ignite.
„Помислете какво направи Xbox Live за игрите – преминахме от един играч към мултиплейър, създавайки общности, където хората могат да се свързват и да постигат успехи заедно”, каза Надела. „Сега си представете, че същото се случва със смесената реалност в професионалния ни живот”.
Голямата пречка, която стои пред Microsoft Mesh, е цената на устройствата за виртуална реалност – и навярно неприятното усещане от носенето на подобен уред на главата. Възможностите за разрешаване на този проблем са многобройни и навярно екосистемата от партньори на Microsoft може да се окаже извор на най-удачното решение.
…Obi One you’re my only hope…
Имаше още преди 5-6 години страхотна холограмна стая с камери от всеки ъгъл.
Това беше едно много скъпо решение. Сигурно затова не се и наложи.
Но беше много по-добро от тва показано нагоре.
Така че претоплена манджа-новина не мерси 🙂
Ами ви се вкопират?
Темата е интересна.
To и сега се 2D вайбърпортират като си пуснат видеовръзката.
E има да става 3D,4D с повече камери-лидари отделящи се от телефона.