Когато Луис Леванти се събужда една сутрин миналия септември, темата за климатичните промени е последното нещо, за което се вълнува. „Никога не съм се занимавал много с изследване на климатичните промени, но бях наясно, че това е реално”. Така когато 24-годишният създател на TikTok, който живее с родителите си на Лонг Айлънд, отваря телефона си и вижда някакъв часовник, решава да го подмине. „Завъртях очи, мислейки, че е нещо, свързано с фондовия пазар”.
Климатичният часовник на Юниън Скуер в Ню Йорк отброява колко време ни остава, за да предприемем действие, преди климатичните промени да станат напълно необратими, разказва Ема Пати в публикация на Wired. Леванти, който обикновено публикува видеоклипове по теми като „странна храна, която известните личности обичат да ядат” или „досадни неща, които хората правят във фитнеса”, е емоционално разтърсен от посланието. Веднага решава да направи видео за TikTok.
„Това е проблем, който не може да бъде пренебрегнат”, казва той. „Защо да не използвам отговорно голямата си платформа, за да образовам хората и да събудя нищо неподозиращите?”.
В своето TikTok видео Леванти, заснет на фона на изображение на Земята в пламъци, казва: „Хей, стига скролва! Нашата планета умира!”. Навъртял е над 314 000 гледания. Видеото е споделено близо 14 000 пъти. Има над 5000 коментара, някои от които са сърцераздирателни: „Аз съм на 13, означава ли това, че бъдещите ми деца ще страдат?”.
Леванти казва, че го заболяло от прочетените коментари, особено от тези от по-млади потребители. „В това приложение има малки деца, които няма да могат да се порадват на нашата планета по начина, по който ние се радвахме, а аз съм само на 24, така че едва съм го изпитал”.
TikTok дискусия за климата
Звучи нелепо и странно. Светът е изправен пред проблема с изменението на климата, а изменението на климата е изправено пред проблема с комуникацията. Сложността и хипотетиката на климатичните науки не се отразяват добре на публика, която просто иска да знае дали рокля в магазина е синя или бяла. И все пак в TikTok, една от най-активните комуникационни платформи в света, изменението на климата е бързо „нарастваща” тема.
Хаштагът #ForClimate има над 533 милиона гледания. Видеоклип, показващ момиче, което пее: „Ние убиваме земята и това е наистина странно – никой не ни вярва, защото сме млади”, има над 6,4 милиона харесвания. Всеки ден хиляди млади създатели на съдържание публикуват видеоклипове за изменението на климата и тяхната лична връзка с него.
В рамките на пет минути всеки може да получи съвети за движението за нулеви отпадъци, да види плачещ тийнейджър пред гледката на гладуващи полярни мечки, да научи за „расизма” към околната среда.
Идеята, че куп потребители на TikTok могат да променят света, макар и да изглежда нелепа, всъщност е доста интересна. Практиката до момента показва, че когато една тема „назрее” в TikTok, огромното множество хора успяват да постигнат промяна на възприятията и да продиктуват политически промени.
Томас Шинко, заместник-директор на програмата за изследване на риска и устойчивостта в Международния институт за приложен системен анализ, казва, че разказването на истории в TikTok прави посланията много ефективни. „От нашия изследователски опит знаем, че разказването на истории е ключово за комуникацията на климатичната криза по начин, който може да доведе до предприемане на действия”.
Според Шинко, TikTok има невероятен потенциал като платформа за активисти, боравещи с изкуството. „С креативни идеи, художествени творби и много ангажираност те показват отчасти хумористично, отчасти плашещо и обезпокоително колко важно е да се опази климатът”.
Шинко води програма, която дава възможност на ученици в училищна възраст да се превърнат в „посредници на знанието”. Част от програмата включва семинар за използване на положителни стратегии за разказване на истории в TikTok. Например във видеоклип, който миналата година стана „вирусен”, Съмър Дийн (известен още като Climate Diva) имитира позите на изпълнителните директори, чиито компании са отговорни за унищожаването на джунглите. Смешно е, запомнящо се е и е по-кратко от 20 секунди.
Във времена на дезинформация и фалшиви новини може би най-важното при тези творци в TikTok е, че зрителите им се доверяват. Много от потребителите, които гледат, следват дадени творци в продължение на месеци, ако не и години. И ако учените и академиците обясняват изменението на климата по начин, който е прекалено сложен и завързан с професионалния си жаргон, то гледането на кратки креативни истории в TikTok е все едно някой приятел разказва какво се случва и защо има нужда от вземане на отношение.
„Хората на моята възраст се доверяват един на друг, когато намираме и споделяме информация”, казва Дийн. „Толкова е важно да се намерят начини за споделяне на информация извън общите новини, защото не винаги можем да разчитаме на тях да говорят за неща като климатичната криза или социалната несправедливост”.
Популярността като нож с две остриета
Но едно от предизвикателствата да има хиляди нетърпеливи „брокери на знания”, които разказват своите истории за изменението на климата, е точно това: в името на атрактивната история с цел добра ангажираност те казват (и правят) каквото искат. Дискусията за глобалното затопляне в TikTok често се опростява до коментари в духа на надвисналата неизбежна гибел. Камерън Брик, професор по социална психология в Университета в Амстердам, казва, че това всъщност е опасно.
„Ако го обрисувате като ужасна трагедия, хората… се отвръщат”. Механизмът на човешката психика е такъв – съдържание, което насажда чувство на безнадеждност, води до фатализъм и бездействие.
Ала много от творците в TikTok вярват, че алгоритъмът популяризира точно такова „гибелно” съдържание. Това, от своя страна, насърчава създателите да се съсредоточават върху подобни послания. Например, видеоклипът на Леванти, който говори за неумолимия ход на часовника, има над 300 000 гледания, а друго видео – за емисиите на парникови газове – е гледано само 1000 пъти.
Аби Ричардс, която е изследовател в сферата на информационните потоци и социалните медии, казва, че много видеа се фокусират само върху гибелта и безнадеждността. Те „засенчват” стойностните видеа, фокусирани върху образованието, основано на факти.
Друг резултат от некоординираното говорене за климатичните промени е погрешният фокус върху отделни дребни действия, като например използване на диодни крушки и метални сламки. „Една от опасностите …. е, че хората могат да бъдат подтикнати към поведение с ниско въздействие, което няма да доведе до съществена промяна”, казва Брик.
И все пак…
Познанието и действията
Лия Томас, създателката на Intersectional Environmentalist, не е съгласна с теорията за мрачните видеа. „Оставете децата да говорят за планетата в TikTok”, призовава тя. „Информираността води до овластяване и знание, което води до реални действия”.
Ясно е, че TikTok е ефективен при привличането на много хора към еко-съдържанието. Но колко ценна е тази ангажираност? Понякога е лесно да имитираме активизъм под чадъра на „повишаване на осведомеността”, но после идва по-трудният въпрос: всъщност правим ли нещо полезно?
Сабрина Уисбиски, една от създателките на Eco_Tok, казва, че прекарва поне час за заснемане на всеки 30-секунден видеоклип. Убедена е, че плюсовете са надхвърлили минусите. „Някои от моите видеоклипове достигнаха до милиони хора”.
Какво значи това? Говорим за младежи, които намират за модерно да бистрят климатичните промени? Дали не става така, че активизмът в социалните медии се бърка с реалния активизъм?
Склонни сме да възприемаме двете неща като два отделни свята. Но за младежите, които всъщност имат значение в тази ситуация – тези, които ще изживеят резултатите от нашите климатични действия или бездействие – TikTok не е отделен от реалния свят.
И в този смесен свят милиони млади хора наблюдават как полярна мечка се бори да се задържи върху бързо топящия се лед. Те реагират с емотикони с плачещо лице и говорят колко са уплашени. Те изпращат 6,3 милиона писма до правителството, за да настояват за спиране на проучванията за нефт в Арктика. Прекарват часове, правейки видео за програмата Carbon Fee and Dividend. Те са поканени да разговарят на живо в Instagram със заместник-съветника по въпросите на климата в Белия дом.
Твърде много е критиката към децата и тийнейджърите, които използват социалните медии, за да изградят информираност по проблемите. Може би вместо да се питаме дали това е добре или е зле, трябва да се запитаме какво правим ние по въпроса. Ще имам луд късмет, ако тази статия бъде прочетена от 20 000 души. А това са само 7 процента от броя на хората, гледали видеоклипа на Луис Леванте, казва Ема Пати, автор на публикацията в Wired.
На такива увредени Активисти с отклонения в психиката и здравето нищо добро не може да се очаква камо ли да оправят света. Просто тези ще завършат като наркомани и психично болни.