TikTok възражда книжната индустрия

TikTok е уникален заради това как дава възможност на читателите да се изразят
(снимка: CC0 Public Domain)

Писателят Адам Силвера пуска своя научно-фантастичен роман за млади хора „И двамата умират в края” преди четири години. Книгата постига успех и попада за няколко седмици в списъка с бестселърите на Ню Йорк Таймс. Но години по-късно, през август 2020 г., Силвера узнава, че издателят му е забелязал значителен бум на продажбите. Тенденцията се разгръща дотолкова, че книгата му отново се озовава на върха на класациите и стои там с месеци. Силвера няма представа откъде идва този повишен интерес. Оказва се, че е от… TikTok.

„Коментирах пред читателите си: „Хей, не знам какво се случва, но напоследък има скок на продажбите, толкова съм благодарен, че много хора преоткриват историята години по-късно”, споделя Силвера онлайн. „И тогава някой каза, „ами видях го в BookTok”. Нямах представа за какво говори”.

BookTok е общност на потребители на TikTok, които публикуват видеоклипове с ревюта и препоръки за книги. Тя стана доста популярна през последната година. Видеоклиповете от TikTok, съдържащи хаштага #TheyBothDieAtTheEnd („И двамата умират в края”), са събрали над 37 милиона гледания. Много от тях показват, че потребителите реагират – и често пъти плачат – при емоционалния завършек на книгата.

Въздействието на BookTok върху книжната индустрия е забележително, коментира NBC News. То помага и на младите автори да стартират кариерата си, и на по-възрастните като Силвера да стъпят по върховете на класациите на бестселъри години след първоначалната им публикация.

„Песента на Ахил” на Маделин Милър, „Ние бяхме лъжци” на Е. Локхарт и „Седемте съпруга на Евелин Хюго” на Тейлър Дженкинс Рийд – всички те са публикувани преди BookTok да започне да доминира в индустрията – и са сред някои от другите книги, които са намерили популярност чрез приложението години след първоначалното им пускане на пазара.

Опитните издатели вече се ориентират и се възползват от популярността на BookTok, за да пускат популярни заглавия и дори да създават специализирани „рафтове с книги”, които стават много популярни за кратко време. „Определяме тези тенденции като големи възможности”, казва Шанън Де Вито, директор книги в Barnes & Noble. За екипа е знакова фразата, произнесена от клиентите: „Видях го в TikTok”.

Някои издателства правят свои специални секции, озаглавени в стил „TikTok BookTok Четиво”. Тези раздели се правят онлайн, но могат да имат и офлайн версия – физическа, в самите магазини.

Приложението се оказа от ключово значение за въвличането на младежката аудитория в четенето, казва Де Вито. Ценно е и за привличането на нови читатели към по-стари заглавия и за подпомагане на новите автори да намерят своята аудитория.

Феноменът BookTok изглежда съвпада до голяма степен с пандемията Covid-19, отбелязвaт издателите. Изглежда, смятат те, това има връзка с нуждата на хората да имат емоционална връзка с другите, което много често намира израз в четенето на книги и споделянето на преживяванията.

Нещо повече, за някои млади автори това се оказва единственият начин да стъпят на световната сцена. Клоу Гонг публикува първия си роман „Тези брутални наслади” през ноември, по време на последната си година в университета. Следвайки стъпките на „Ромео и Жулиета”, но през 20-те години на миналия век в Шанхай, сюжетът се оказва бестселър на Ню Йорк Таймс. Но само след като публиката го пожелава в TikTok.

Гонг се присъединява към платформата през април 2020 г., правейки видеоклипове, обсъждащи книги, които с удоволствие е чела. Там публикува и предварителен преглед на собственото си писание. С наближаване на датата на публикуването ѝ различни потребители от TikTok започват да оставят коментари под нейните видеоклипове, като ѝ казват, че поръчват предварително нейната книга – стъпка, която тя приписва на алгоритъма TikTok. За него се знае, че показва видеата на хора, които може и да не следват плътно профила на съответното лице. Така Гонг успява да стигне до много хора – много повече, отколкото би могла да си представи.

„В Twitter и Instagram достигате до хората, които вече ви „следват”, обяснява момичето. Но в TikTok забелязва как получава коментари от хора, които не я следват – те просто се интересуват от книги или по-конкретно от определени жанрове. В крайна сметка младата писателка вече има 77 000 последователи в TikTok и редовно публикува видеоклипове за своята книга и предстоящото и продължение.

За силата на TikTok в света на книгите е показателен още един факт. Хаштагът #BookTok често се използва от създателите на книжно съдържание, а видеоклиповете с този хаштаг са разглеждани общо 12,6 милиарда пъти.

Авторката Алекс Астер използва също използва TikTok като начин за намиране на публика, след като миналата година публикува първата си книга, романа от средния клас „Проклятието на нощната вещица”. Продажбите ѝ са затруднени, докато не се съсредоточава върху представянето на книгата в TikTok. Това води до скок: за месец се продават пет пъти повече книги, отколкото през цялата година преди това.

Жената казва, че „жуженето” в TikTok е особено важно за млади автори като нея, които прохождат в книжната индустрия. Личният характер на нейното съдържание в TikTok е подбудил читателите да се чувстват свързани с Астер, която може да се похвали с повече от 355 000 последователи. Казва, че това е от особено силно значение за продажбите ѝ.

Сега Астър подготвя фентъзи роман за възрастни, който трябва да излезе през есента на 2022 г. Макар вече да има издадено заглавие, жената се е сблъскала с поредица откази на различни издателства да публикуват следващата ѝ книга.

Ситуацията обаче рязко се променя с появата на TikTok в играта. Астър се включва в платформата и пита последователите си дали биха прочели следващия ѝ роман. Тя задава въпроса в кратък видеоклип, съдържащ резюме на романа. Отговорът е огромен и незабавен.

„Когато си легнах в онзи ден ден, имаше само 1000 гледания”, казва Астер. „После се събудих и в рамките на 24 часа имаше над един милион гледания”. Почитателите са оставили и над 8 000 в подкрепа. Астер казва, че жанрът „фентъзи за млади възрастни” е наситен и е труден за навлизане дори от утвърдени автори – но след като видеото ѝ станало толкова популярно, издателите бързо се съгласили на договор.

Най-важното обаче е да се знае, че в TikTok не авторите са звездите – нито книгите им. Звездите са самите читатели, казва Силвера. Той е открил, че TikTok е уникален сред платформите за социални медии заради това как дава възможност на читателите да се изразят и подчертава техния личен опит. „Читателите са звездите”, каза Силвера. „Те са тези, които създават бестселърите”.

Коментар