Свързаните коли придобиват „колективно възприятие”

Системата показва местоположението на велосипедист, скрит зад приближаващ автобус
(снимка: Cohda Wireless)

Въпреки че вече има технологични системи, които позволяват на автомобилите да „виждат” пешеходци или превозни средства, които техните шофьори може и да не забележат, подобни системи обикновено не разпознават опасностите, които не са в пряка видимост. Нова технология обаче използва околните превозни средства и крайпътни камери, за да види навреме скритите опасности.

Експерименталната система за „колективно възприятие” е разработена в сътрудничество между Университета в Сидни и австралийската технологична компания Cohda Wireless. Системата включва както комуникации „превозно средство – превозно средство” (V2V), така и „превозно средство – инфраструктура” (V2I), разказва NewAtlas.

Когато автомобил с тази технология се приближи до кръстовище, той получава данни, предавани от превозните средства пред него (които се движат във всички посоки) и от интелигентни транспортни системи, оборудвани с камера или LiDAR.

Ако едно от тези превозни средства или станции „види” превозно средство или пешеходец, който не попада в „полезрението” на приближаващата кола – и който потенциално може да се сблъска с возилото – то водачът на приближаващата кола ще бъде предупреден чрез рентгенов дисплей, който показва местоположението на скритата опасност. Ако водачът не може да реагира навреме, системата за избягване на сблъсък на автомобила автоматично ще задейства спирачките.

В контролираните полеви тестове, проведени досега, системата е успяла успешно да „открие” пресичащи пешеходци, които са били извън „полезрението” заради сграда или друг обект. Това става няколко секунди преди бордовите сензори на приближаващия автомобил да открият опасността.

Технологията се очертава като най-полезна по кръстовищата, но тя би могла да се използва и по цялата дължина на градските улици, предупреждавайки шофьорите за неща като разхождащи се хора, които излизат измежду паркираните автомобили.

„Това променя играта както за управляваните от човека коли, така и за автономните превозни средства. Надяваме се с това значително да се подобрят ефективността и безопасността на пътния транспорт”, казва проф. Едуардо Небот от Австралийския център за полева роботика на Университета в Сидни.

Коментар