Стрийминг манията и психичното здраве на играчите

Все по-популярни стават маратонските стрийминг сесии в продължение на дни
(снимка: CC0 Public Domain)

Да играеш любимите си видео-игри и да печелиш от това – ето я мечтаната работа за милиони млади хора по света. Но когато играта се превърне в основно занятие, на мераклиите се налага да прекарват повечето си време пред компютъра. Освен, че изморява, това води до смущения в психичното здраве. Все повече се говори за нуждата от регулиране на стрийминг платформите.

Излъчването на живо в платформи като Twitch сбъдна мечтата на мнозина – да си изкарват прехраната от игра и общуване с фенове от цял свят. Но някои играчи като Сам спазват изтощителен график, прекарвайки половината от денонощието пред компютъра. Това не може да не им се отразява. „Вече не обичам да отварям вратата си пред никого. Не излизам. Не говоря почти с никого”, обяснява тя пред BBC. „Не обичам да говоря с хората лице в лице. От много време не съм го правила”.

Професия стриймър

Сам, известна онлайн като Суши, напуска работата си на офис-мениджър преди две години, за да стане професионален стриймър на пълен работен ден. Обича игрите със стрелба от първо лице и е изградила общност от хиляди последователи. Мечтала е да успее и е вложила усилия за успеха си. „Реших, че трябва да излъчвам по 10 часа всеки ден, може би с почивка в неделя, ако съм уморена”.

Десет часа на ден са много време, казва Сам. „Мислите, че ще прекарате останалото време далеч от компютъра и ще бъдете наистина продуктивни и енергични. Но не е така. В крайна сметка се обсебвате от другите социални медии, където трябва да сте „на крак”, като част от работата”.

Излъчването по 60 часа седмично са донесли на Сам немалко странни усещания: тревожност, загуба на увереност и агорафобия. Казва, че е спряла да излиза навън още през първата година, с изключение на ходенето до магазина.

Това е една от многото лични истории, които стоят зад привидната мечта – безкрайно играене и излъчване на живо в интернет. От своя страна Twitch, като най-голяма стрийминг-платформа, все повече е обект на критики, че насърчава стриймърите да прекарват колкото се може повече време в платформата.

За проблема започнаха да говорят и политици в различни части на света. Някои от тях настояват платформата „да помисли за своите механизми и за промяна на финансовия модел”, за да защити здравето на стриймърите.

В изявление по темата Twitch каза наскоро, че не бездейства: предоставя на стриймърите връзки към онлайн ресурси за психично здраве чрез своя уебсайт и „разработва целево програмиране, за да подкрепи Twitch стриймъри в справянето с предизвикателства като прегаряне, поставяне на граници” и други форми на самоограничаване, които се налагат от „кариерата в създаването на онлайн съдържание”.

Twitch е собственост на Amazon, която похарчи близо 1 милиард долара за уебсайта през 2014 г. Смята се, че по 30 милиона души посещават сайта всеки ден. Всички са водени от един мотив – да гледат съдържание от любимите си автори.

Платформата е проектирана така, че да кара амбициозните професионални стриймъри да прекарват нездравословно много време в сайта, смята стриймърът на Overwatch – Сид. „Трябва да бъдете онлайн толкова дълго и толкова често, колкото можете, така че да се включат максимален брой хора”, казва Сид. „Колкото по-дълго сте онлайн, толкова повече се увеличава броят на зрителите ви, което прави по-вероятно да излезете на предна позиция – поради начина, по който работи сайтът”.

„Субатони”

Все по-популярни в платформата стават маратонските стрийминг сесии, при които хората са на живо в продължение на дни или дори седмици. Това са т.нар. „субатони” – стрийминг маратони. Те станаха доста популярни през последните месеци като инструмент, чрез който някои стриймъри разширят своите канали.

Въпреки, че Twitch има ограничение за времето на онлайн-присъствие – 48 часа, мнозина заобикалят този лимит, като за кратко изключват и включват отново своите предавания. През октомври 2021 г. стриймърът GhostInTheMachine беше на живо непрекъснато в продължение на 76 дни.

Сид казва, че обича работата си като създател на съдържание и обича да излъчва на живо. Това обаче трябва да става при здравословен баланс между излъчване и почивка, тоест между работа и офлайн живот. Наложил си е строга самодисциплина, когато става въпрос за времето, което прекарва онлайн. И е наясно, че това ограничава възможностите за растеж на канала му.

Сид твърди, че самите стриймъри трябва да настояват за повече безопасни практики за стрийминг. „Хората се страхуват да критикуват субатоните заради това колко са успешни и колко пари могат да донесат. Никой не иска да бъде този, който ще се изправи и ще каже „хей, приятели, хайде да спрем да правим това”. Така е, защото знаят, че от това печелят. Но дълбоко в себе си всички вероятно бихме искали да не се налага да правим така”.

Нужда от нови правила

И Сам, и Сид смятат, че Twitch трябва активно да предлага подкрепа на стриймърите. Нужни са предупреждения или процедури, които да възпрепятстват един човек да излъчва по 60 часа на седмица – това е твърде много, убедена е Сам. Трябва да се проведе обществен дебат за промяна на финансовия модел, убеден е Сид. Този финансов модел следва да насърчава стриймърите да възприемат здравословни практики в работното си ежедневие.

Трудно е да се определи точно колко стриймъри имат проблеми с психичното здраве поради огромния брой на часовете, които прекарват онлайн. Има данни, че през 2021 година средно по 7 милиона създатели на съдържание са били активни всеки месец в платформата.

Във всеки случай нуждата от здравословни и устойчиви правила за стрийминга е нещо, за което вече говорят и някои благотворителни организации, посветени на психичното здраве.

Една такава организация е Mind. „Наистина е важно да се помисли за създаване на рутина в грижата за самия себе си”, казва нейният шеф Стивън Бъкли. „Хората трябва да си поставят някои граници, за да си гарантират, че имат достатъчно почивки, хранят се правилно, приключват навреме. Хубаво е да приключват излъчванията си поне час преди заспиване, както и да излизат навън за малко гимнастика”.

Организацията предлага на Twitch своето съдействие за разработване на повече насоки за менталното здраве на стриймърите.

Като инвестиция

„Нашите създатели на съдържание са в основата на всичко, което правим в Twitch, и тяхната безопасност е наш основен приоритет”, заяви говорител на Twitch. „Ние непрекъснато работим усилено, за да направим платформата най-доброто място за стрийминг на живо и изграждане на подкрепяща, ангажирана общност. Подкрепата за психичното здраве е от решаващо значение за това”.

Стриймингът ще продължи да набира популярност и стриймърите са ценна част от една цяла индустрия, затова те трябва да бъдат защитени от потенциалните рискове, казват специалисти. С други думи, платформите за излъчване на живо трябва да гледат на психичното здраве на стриймърите като на важна инвестиция.

Създателите на съдържание печелят аудитория, генерират ангажиращо съдържание, формират общности. Затова е важно работата им да се случва по устойчив начин, който да гарантира тяхното здраве.

Коментари по темата: „Стрийминг манията и психичното здраве на играчите”

добавете коментар...

  1. :o)

    World of Zombies…да ви пикам на индустрията 🙂

Коментар