Как да извлечем най-доброто от дистанционната работа

Вслушването в отзивите на служителите е един от четирите принципа на успешно прилагане на хибридната работа (снимка: CC0 Public Domain)

На много места по света частни и държавни организации се чудят как да продължат да работят, след като голяма част от служителите свикнаха с възможностите за дистанционна работа и не искат да бъдат „вързани“ отново да ходят всеки ден в офиса. Ясно е и, че шефовете нямат избор, освен да се съобразят с предпочитанията на работещите – иначе ще загубят голяма част от тях. Сега е време гъвкавата и хибридната форма на работене да се усъвършенстват и да се прилагат така, че да може да се извлече най-доброто от талантите, културата и и технологиите.

Кризата, която пандемията отприщи, доведе до редица проблеми, които по-рано не са съществували. Един от тях е свързан с това, че работещите хора днес са склонни да напуснат работодателя си, ако той не им дава възможност да работят гъвкаво или пък дистанционно, за да запазят баланса между работата и личния си живот.

Анализаторската компания Forrester изчислява, че близо 70% от компаниите ще въведат напълно дистанционен или хибриден модел на работа и предприятията трябва да си гарантират, че служителите им ще се справят, независимо откъде работят.

Целенасочени срещи

За да може това да доведе до максимум ползи, едно от първите условия е офисните взаимодействия да са целенасочени. Звучи логично, но всъщност е голяма проблем.

Много от работещите хора отдавна страдат от прекалено многобройни и прекалено дълги служебни срещи, които често пъти губят твърде много време. Сега, когато работниците „се завръщат“ по офисите след две години на работа от дома, отвращението от „времегубещите“ срещи изпъква с пълна сила.

Ако работниците се чувстват така, сякаш ценното им време се попилява, те могат да се демотивират или пък да изпаднат в състояние на „прегаряне“. Затова препоръката на анализаторите е работодателите да сведат до минимум срещите и да се стараят да провеждат разговорите кратко, стегнато, фокусирано.

Слушане на обратната връзка

Търсенето на предизвикателствата при дистанционната работа е друг важен ход за шефовете. Лидерите искат да си гарантират, че получават най-голямата възможна производителност от работната си сила, затова е желателно да си сътрудничат със служителите, за да открият какви проблеми произтичат от дистанционната заетост.

Като слушат персонала си, хората с ръководни роли могат да добият ценна обратна връзка от своята работна сила и да рационализират процесите, ако е необходимо.

Цифров гръбнак

Важно е и фирмите да си изградят необходимия „цифров гръбнак“, съветва Forrester. Какво е това? Въпреки че цифровите инструменти като Zoom или MS Teams могат да бъдат полезни за дистанционно работещите, те не решават всички проблеми, които възникват в екипите.

Forrester предлага фирмите да инвестират в инструменти за съвместна работа като бели дъски и широкоформатни цифрови дисплеи. Подобни решения биха позволили на множество служители да работят съвместно и да се справят по-ефективно със съвместното решаване на бизнес-задачи.

Нови стратегии за заетост

Forrester също така подчертава, че е важно бизнес-лидерите да са винаги готови да се адаптират към промени и да прилагат динамични работни стратегии. Моделът за работа „от където и да било“ е все още сравнително нов, когато става въпрос за широкомащабно внедряване, така че е наложително предприятията да подкрепят своите служители, ако възникнат текущи проблеми.

Пределна яснота

Когато лидерите демонстрират, с всяка дума и всяко действие, че бизнесът има ясна визия и ясни очаквания към служителите си в рамките на техните роли, всяка организация може да гарантира, че служителите се чувстват подкрепени, независимо къде се намират, заключава Forrester.

Коментар