От дъвки до автомобили, цените в супермаркети и онлайн магазини често имат едно общо нещо – завършват на .90 или .99. Не е тайна, че зад това ценообразуване се крие хитър психологически трик за манипулиране на клиентите.
Подобна тактика за ценообразуване съществува от поне век, според Лий Хибет, доцент по маркетинг в университета Фрийд-Хардеман, цитиран от Live Science. Историците не могат да определят кой е въвел този трик, но за разлика от тях експертите по поведение на потребителите определено могат да обяснят защо това помага да се продават повече стоки.
Човекът чете отляво надясно, така че логично обръща по-малко внимание на края на етиката с цената. Трикът с цена, завършваща на .99, работи особено добре, когато купувачът преглежда няколко етикета подред.
Хората са по-склонни да купят продукт за $4,99, отколкото идентичен за $5 – артикулът, който започва с 4, просто изглежда по-добра сделка от този, който започва с 5, пояснява Хибет. Така например, мозъкът интерпретира цената от 149,99 като 149, въпреки че очевидно тя е много по-близо до 150.
Всичко това се потвърждава от проучване. Учените дори са забелязали, че ефектът на числото 9 не се ограничава само до центовете. Те са поискали от каталог за дамски дрехи да увеличи цената на една от роклите. При увеличаване на цената от 34 на 39 долара изследователите установили повишаване на търсенето с една трета. За сравнение, промяната в цената от 34 на 44 долара не довела до разлика в търсенето.
Трикът с цените, завършващи на 9, се използва от повечето магазини, но някои имат свои собствени тактики. Тъй като купувачът често възприема продукт с цена, завършваща на 9, като изгодна и евтина покупка, някои първокласни магазини използват 9 в края само за продукти с отстъпки, докато цените на останалите артикули са в цели суми, за да не изглеждат евтини.
Радико разлаби малко и се чуй какво говориш.
Милион на седмица, при седем дневна работна седмица и при 14 часов работен ден и пълна натовареност, прави 10 204 нас и 170 на минута. Дори да решим, че средната обработка на покупка на каса е една минута, това прави 170 каси. Е, аз не мисля, че има магазин с повече от 30 каси. Т.е. поне пет пъти по-малко от това което говориш.
Та, за пореден път се убеждавам, че в много случаи хората говорят без да се чуват. Но държат другите да ги чуват.
А за оставените стотинки, нямам нищо против, те поне отиват при служителите и са свободни от такси. В крайна сметка, защо сервитьори/ки могат да взимат 10 до 20% бакшиш само за това, че са ти пренесли храната или питието на 50 метра (в най-лошия случай), а тези хора да не могат да вземат левче, два на смяна от стотинки.
:о) , не знам ти какво чуваш, аз си чувам сумата до последна стотинка и си я закръглявам на по-горната цифра.
Има и трето нещо.
Когато повечето хора чуят 149,99 те чуват СТО…
Има и друго. Колко човека ще си вземат стотинката ресто. Има хипермаркети в които се правят по над милион продажби ма седмица това са милион стотинки невзето ресто
Отдавна цифрите в цените не ме интересуват. Сравнявам цените с другите магазини и тези, които са били в същия магазин преди време и така си правя плановете за покупката.
Интересното е, че още когато започнаха да правят тези трикове в България преди 25+ години, забелязах този трик и ми светна каква им е целта – то не е чак толкова трудно да се досетиш.
По-интересното, обаче, е друго:
Първоначално, може би първите 5-7 години “четях” цените правилно, като закръглявах до най-близката горна стойност, т.е. 14,51лв -> 14,60лв; 14,99лв -> 15,00лв; 149лв -> 150лв
С годините, обаче, установих, че съм започнал да чета цените мързеливо, по инерция и да се връзвам на този трик. То на човек не му трябва повече от елементарен мозъчен напън, за да се усети, де … та, напоследък гледам да не действам по инерция, и естествено, работи.
Та, въпросът е, че този трик работи, дори когато потребителят е напълно наясно. Достатъчно е да чете мързеливо цените, да се остави на инерцията да го подведе.