ИТ директорът днес трябва да мисли първо за бизнеса

В последните месеци ИТ директорите „изнесоха на гърба си” целите организации
(снимка: CC0 Public Domain)

Първият месец на всяка нова година е време, когато традиционно управленските „гурута” започват да сипят своята мъдрост и да прогнозират какво ни очаква през следващите 12 месеца. Но прави впечатление едно нещо: ИТ директорите отсъстват от тази орда. Макар че има много потупвания по рамото и хвалебствия сред някои бизнес лидери, ИТ ръководителите са склонни да остават тихи, незабележими.

В много отношения сдържаността на ИТ директорите и отказът им да говорят шумно за това, което правят, е отражение на позицията, която заемат. Години наред възприемани по-скоро като „доставчик на услуги”, отколкото като бизнес лидер, ИТ директорът винаги е гледал да прави така, че ИТ системите да функционират и всички да си вършат работата спокойно. Естествено, това никога е било повод за фанфари.

Като цяло доказателството за успеха на един технологичен ръководител е солидната, сигурна и надеждна инфраструктура в дадената организация. Много от тези ИТ директори въвеждат различни иновации, но това също се възприема като част от базовите им задължения и никога не е било повод за шум.

И реално много ИТ директори предпочитат да оставят работата им да говори за самите тях, отбелязва ZDNet. Ако системите и услугите са онлайн, ако всички в организацията могат да работят спокойно, значи са свършили работата си добре.

Но през последните 12 месеца този фокус върху оперативната стабилност беше голямо предизвикателство. ИТ директорите „изнесоха на гърба си” работоспособността на целите организации. Огромен товар се стовари на плещите им, защото именно от гладко работещите технологии зависеше оцеляването на дейността на фирмите и предприятията. Благодарение на безсънните нощи на хиляди ИТ директори, бизнесът и неговите служители можаха да продължат да работят в изключително предизвикателните условия, които пандемията ни наложи.

Въпреки че пандемията на коронавируса продължава да държи здраво в своята хватка икономиките и обществата, има надежда, че 2021 година ще отбележи „началото на ерата след COVID”. Предполага се, че тя означава и радикална промяна в начина ни на работа и самите места, от които работим.

За ИТ директорите този преход е друго огромно предизвикателство. Бизнес-ръководителите очакват от своите ИТ лидери да могат да помогнат за оформяне на „работното място на бъдещето”, казват анализаторите от Gartner. Предполага се, че за ИТ лидерите все по-важни стават емоционалната интелигентност и бизнес-уменията, наред с техническата проницателност.

Изследванията на Gartner показват още, че изпълнителните директори искат „решителни ИТ директори, които вземат навременни решения, като в същото време проявяват емоционалната ловкост, за да бъдат тактични и подкрепящи своите колеги”.

Какво ще рече това? От ИТ директора от новото поколение ще се очаква много повече. Той трябва да е решителен – да е способен да превръща решенията си в реални действия, независимо колко тежки биха могли да бъдат тези дейности. Той трябва да е чувствителен – да изпитва съпричастност към затрудненията на другите и да действа адекватно.

Накратко, ИТ директорите от ново поколение трябва мислят първо за бизнеса, а едва след това конкретно за технологиите. Очаква се те да се съсредоточат върху проблемите, пред които е изправена организацията – независимо дали става дума за изцяло нови условия на работа, по-различни изисквания на клиентите или пък променени бизнес-модели. Едва когато осъзнават тези бизнес-предизвикателства, ИТ директорите следва да започнат да работят със своите колеги за това как технологиите могат да помогнат за справяне с новите предизвикателства.

Въпросната концентрация върху същинската бизнес-трансформация означава, че технологичните лидери сега трябва да заемат по-проактивна изпълнителна позиция. ИТ директорите трябва да работят заедно със своите колеги на най-високо ниво (т.нар. “C”-ниво) като доверени съветници, а не просто да бъдат ИТ мениджъри, които са най-известни с това, че предоставят надеждни ИТ услуги.

Промяната на ролята и преходът при отговорностите ще бъде по-голям проблем за едни ИТ ръководители, отколкото за други, особено за тези, които се чувстват по-удобно да ровичкат из центъра за данни, отколкото да говорят в заседателната зала. Gartner казва, че най-търсените умения на ИТ директора сега и през следващите 10 години ще са „меките умения”.

Добрата новина е, че макар ИТ лидерите да са традиционно тихи и скромни, когато става дума за успехите им, последните 12 месеца осветиха тяхната тиха и непоколебима решимост да извършват жизненоважни бизнес-задачи с бързи темпове. Така че сега е моментът тези професионалисти да излязат напред, да се „изпъчат”, да започнат да говорят за своята роля в бизнеса. Те трябва да се активизират в комуникацията с другите бизнес-лидери, да популяризират работата на ИТ отдела и да създадат двупосочен диалог с останалата част от бизнеса.

Някои ИТ директори, например, създават редовни бюлетини, за да информират останалата част от бизнеса за дейностите на своя екип. Това може да се използва и за бърза обратна връзка относно текущи проблеми, задачи, приоритети. Други провеждат срещи, където представят „новости” от работата на ИТ отдела.

Каквито и техники да използват ИТ директорите, сега е важно да направят своята „реклама”. Лора Доусън, директор по информационните технологии в Лондонското училище по икономика, нарича това отдалечаване от традиционния ИТ мениджмънт „прибиране на работната престилка”. Тя казва, че ИТ директорите трябва да се възползват от всяка възможност, за да оказват влияние извън своята сфера.

Не е нужно да се демонстрира самодоволство и самохвалство, когато става въпрос за подобна самореклама, но ИТ директорите следва да са сигурни, че са решени да помогнат на бизнеса да постигне новите си цели – и да демонстрират това.

Коментар