„Надявайте се на най-доброто. Подгответе се за най-лошото. Извлечете полза от това, което идва” – Зиг Зиглар, покойният продавач, автор и изключителен мотивационен оратор, е имал право. И в бизнеса, и в технологиите винаги трябва да сме подготвени за всичко, което идва – и да правим каквото трябва, за да се възползваме.
Това е особено вярно, когато става въпрос за ИТ бюджети. Нещата могат да се променят във всеки следващ миг. Та нима в началото на 2019 г. някой е подозирал какво ще се случи в следващите месеци?! Никой не си е помислял, че ще има пандемия, че тя ще предизвика хаос в нашия свят и ще застраши нашия бизнес. Никой не си е представял масово да се работи и учи дистанционно. И много ИТ отдели не са допускали, че на хоризонта може да се зададе внезапна нужда от много повече ресурси.
Заради пандемията в много организации ИТ бюджетите нараснаха, отбелязва TechRepublic. За интелигентните ИТ специалисти ситуацията подчерта необходимостта от подобрена технологична инфраструктура. Спешно станаха нужни възможности за дистанционна работа, които да дигитализират съвместната работа на екипите. На клиентите трябваше да се предоставят възможности за леко и лесно общуване с доставчиците и изпълнителните на услуги.
Сега ИТ бюджетите продължават да се увеличават, за да надградим наученото чрез трудните уроци от пандемията. Глобалните разходи за ИТ ще се увеличат с 5,5% през 2022 г., според прогноза на Gartner.
Едновременно с това едно нещо е сигурно: ИТ отделите трябва да са подготвени за всичко, което може да се случи. Това означава да следят отблизо потенциалните разходи и да имат план, който отчита както най-добрите, така и най-лошите сценарии.
Калкулатор на разходите за престой на системите
Ако една от дигиталните системи в предприятието блокира, цялото производство спира. Колко пари ще загуби фирмата от това?!
Не е тайна, че бизнесът зависи от компютърните системи. Всички критични бизнес-задачи изискват компютърна свързаност, независимо дали става дума за говорене с клиенти или изпълнение на поръчки.
Когато компютърните системи не работят, бизнесът спира, доставки се забавят, клиенти недоволстват – всичко това може сериозно да навреди на приходите и най-вече на имиджа.
За големите бизнеси всяка минута престой се равнява на загуби, измервани в хиляди долари или евра.
Всеки ИТ директор трябва да има своя калкулатор за непредвиденото време престой на предприятието в случай на блокаж заради компютърна система. За ИТ ръководството е важно да е наясно коя система колко „струва” при неработоспособност.
Това всъщност е един от най-важните аргументи при изчисляването на ресурсите, необходими за осигуряване на непрекъсваемостта на бизнеса.
Калкулатор на разходите/ползите от ИТ проекти
Въпреки че ИТ бюджетите се увеличават, организациите все пак трябва да бъдат избирателни по отношение на ИТ проектите, с които се заемат. Един от ключовите фактори, участващи в определянето на това кои проекти да се придвижат напред, е анализът на разходите/ползите. И за съжаление това е една от най-трудните професионални задачи.
Ефективният анализ изисква опит в планирането и изпълнението на ИТ проекти, разработване на точни бюджети и разбиране как разходите и ползите се променят по време на жизнения цикъл на проекта.
Тук следва да се вземат под внимание както разходите в началото на проекта, до приключването на „внедряването”, така и последващите разходи през втората, третата година. На „везната” се слагат и възможностите за приходи в същия времеви диапазон.
Калкулатор за амортизация
Всеки отдел трябва да отчита амортизацията, когато става въпрос за финанси. Това важи особено за ИТ отделите, които управляват лаптопи, сървъри, мобилни устройства и др.
Защо? Трябва да се отчете амортизацията, за да се определи истинският размер на печалбата. Освен това амортизацията има пряка връзка с разбирането кога е подходящото време за закупуване на ново оборудване. Това има важно значение за баланса на разходването на ИТ бюджетите.