За какво говорят шефовете: Украйна, инфлация, SaaS

За шефовете е трудно да предвидят какво ще се случи в бизнеса през 2022 година
(снимка: CC0 Public Domain)

Руско-украинската криза, инфлацията, SaaS, кризата с доставките, облакът – това са темите, за които най-активно говорят шефовете на технологични фирми през първото тримесечие на годината. Въпросните фактори са от ключово значение за бизнесите, според данни на IoT Analytics, базирани на проучване на „ключовите думи” в дневния ред на ръководителите на 2500 американски компании във връзка с техните финансови резултати през първата четвърт. Темите най-вероятно ще влияят на стратегическите решения на фирмите в близко бъдеще.

15% от главните изпълнителни директори са говорили за Украйна и Русия в своите анализи на финансовите резултати през Q1/2022, сочи анализът. Друга важна тема, отчасти свързана с военния конфликт, са смущенията във веригите на доставките. Макар че този проблем се обсъжда относително по-рядко, отколкото през Q4/2021 г., дългосрочният анализ показва, че темата все още е „слонът в стаята”.

Повишените цени на суровините в повечето продуктови групи разпалват и дискусията за инфлацията. Много компании говорят още за своята облачна стратегия и за нови бизнес-модели на база софтуер като услуга. Друга все по-актуална фраза е „частни мрежи”, което изглежда има връзка с разпространението на 5G.

1. Смущения във веригата на доставките

15% от компаниите говорят за прекъсванията на веригата за доставки в своите анализи на финансовите резултати за Q1/2022 г. Добрата новина е, че това означава спад от 23% в сравнение с Q4/2021. Въпреки това смущенията си остават дългосрочен проблем и е твърде рано да се говори за успокояване и облекчение.

От началото на пандемията досега проблемът не е напускал заседателните зали на бордовете на директорите. Повечето изпълнителни директори очакват веригите за доставки да бъдат нестабилни през следващите месеци, но изглежда има светлина в края на тунела.

„Можехме да доставим повече, ако не бяха смущения във веригата за доставки. Това включва недостиг на компоненти, както и напрегната логистика и затягане на пазара на труда”, казва Бьорн Розенгрен – главен изпълнителен директор на ABB. „Известна допълнителна несигурност е налице по отношение на приходите поради прекъсванията на веригата за доставки, но очакваме те да останат в краткосрочен план”.

„Трудно е да се предвиди 2022 година, защото все още имаме смущения във веригата за доставки”, коментира Илон Мъск – главен изпълнителен директор на Tesla. „Но мисля, че нещата с чиповете…. изглежда, че ще имат облекчение до края на тази година или през ‘23-та. Строят се луд брой нови заводи за чипове, което е чудесно”.

2. Инфлация

58% от компаниите обсъждат инфлацията в своите анализи за печалбите. Темата е на по-преден план в сравнение с Q4/2021. Инфлацията се увеличава в повечето икономики в световен мащаб. Нарастващият натиск върху разходите намалява маржовете и печалбите, което от своя страна оставя по-малко ресурси за инвестиции в иновативни технологии.

Компаниите обаче ще гледат към IoT (интернет на нещата), за да подобрят дейностите си и да инвестират в решения за спестяване на разходи. По този начин ефектът от високата инфлация върху IoT може да се окаже буфер.

„През последните четири тримесечия наблюдаваме постоянен спад в брутния марж поради инфлационните напрежения и предизвикателствата във веригата на доставки. Подобно на други, и ние изпитваме значително увеличение на разходите за доставки и транспорт, увеличени са и разходите на нашите външни доставчици”, заяви Джей Ремболт – вицепрезидент и главен финансов директор на WD 40 на 7 януари.

„Ще продължим да се справяме с инфлацията, като повишаваме нашата производителност чрез цифрова автоматизация, както направихме през последните няколко години, използвайки иновации с висок марж и, естествено, чрез увеличение… на цените”, заяви Кристоф Бек – главен изпълнителен директор на EcoLabs на 15 февруари.

3. Русия и Украйна

Конфликтът на територията н Украйна се превърна в основна тема в заседателните зали. 14,8% от компаниите споменават проблема. Очаква се въздействието върху пазара на IoT да бъде доста ниско. Въпреки това, ефектите върху доставките на суровини за полупроводници могат да повлияят на пазара на IoT в дългосрочен план. Компаниите за киберсигурност наблягат на темата с виртуалната защита в светлината на геополитическата обстановка.

„Наблюдаваме внимателно ситуацията в Украйна. Съвременната война все повече включва кибернетичното бойно поле”, казва Матю Принс – съосновател и главен изпълнителен директор на Cloudflare.

„От бизнес гледна точка ние спряхме всички доставки в Русия понастоящем и ще продължим да се придържаме към всички съответни санкции и контрол върху износа”, гласи изявлението на Антонио Нери – президент и главен изпълнителен директор на Hewlett Packard Enterprise. Подобни тези заявиха още Сафра Кац – главен изпълнителен директор на Oracle и Мат Френд – главен финансов директор на Nike.

4. Изкуствен интелект и анализи

17,5% от компаниите говорят за изкуствен интелект (AI), което е увеличение от 11% спрямо Q4/2021. Малко повече се говори за анализи (18,5%). Значението на AI, ML и анализите непрекъснато нараства във всички индустрии.

Специално в контекста на IoT и огромното количество данни, събирани от свързани сензори, потенциалът за ръст е огромен. Проучване от 2021 г. относно възприемането на IoT показа, че само 16% от компаниите са възприели изцяло AI като част от своите IoT проекти, докато 70% тепърва го въвеждат или имат пилотен проект.

„Мисля, че особено през последната година или малко повече, самата област на роботиката всъщност се промени, защото – с навлизането на AI и ML – има значително развитие в областта”, гласи изявление на Радж Субраманиам – президент и главен оперативен директор на FedEx.

„Очакваме, че проникването на Edge AI ще се увеличи шест пъти до 2025 г. Така че, когато мислите за сграда например, това значи, че ще има повече сензори, повече изкуствен интелект, повече анализи”, коментира Джордж Оливър – председател и главен изпълнителен директор на Johnson Controls в анализа на финансовите резултати на фирмата.

5. SaaS

9% от компаниите обсъждат SaaS в своите анализи на печалбите. Това е много повече в сравнение с Q4/2021. Повечето изпълнителни директори отчитат силни темпове на растеж на своите приходи от SaaS и допълнителен фокус за в бъдеще.

SaaS е ключова тема по конференции и форуми, а почти всички бизнеси имат проекти в областта. Моделът осигурява висока оперативна рентабилност, казва Ремо Канеса – главен финансов директор на Zscaler. „Наистина се опитваме да се възползваме от този пазар – това е, което търсим”.

„Интересът към дигиталната трансформация в SaaS води до силни инвестиции… и ни позволи да си осигурим производителност, надвишаваща темповете на растеж на пазара”, коментира Джим Хепелман – главен изпълнителен директор на PTC.

За големи и целенасочени инвестиции в SaaS говориха още Дариус Адамчик – председател и главен изпълнителен директор на Honeywell, и Пека Лундмарк – президент и главен изпълнителен директор на Nokia, през февруари.

6. Облакът

Обсъждането на облачната стратегия се превърна в приоритет за много изпълнителни директори през първото тримесечие. 2,4% споменават „публичен облак”, а 1,7% говорят за „частен облак”.

Много от анализите на финансовите резултати бяха придружени от обсъждания на партньорства с доставчици като AWS и Azure. Повечето изпълнителни директори изглежда са съгласни, че пазарът е в траектория на бърз растеж.

„Имаме няколко водещи фактора за растежа в центровете за данни”, казва Дженсън Хуанг – президент и главен изпълнителен директор на Nvidia. „И в Palo Alto Networks, да ви кажа, нашето потребление на публичния облак винаги е надминавало собствените ни прогнози”, заяви Никеш Арора — председател и главен изпълнителен директор на Palo Alto Networks.

„Виждаме голям потенциал в мултиоблака – както от страна на частния облак, така и от страна на публичния облак”, споделя Кевин Джоунс – главен изпълнителен директор на Rackspace.

7. Частни мрежи

Както показа и Световният мобилен конгрес 2022, предприятията вече виждат потенциала на частните мрежи, най-вече базираните на 5G. Частните мрежи се обсъждат все по-често в дискусиите относно печалбите.

Това, което се случва, са „конвергентни оферти”, отбеляза Джон Станки – главен изпълнителен директор на AT&T. Според него, потребителите желаят „пакетиране” на безжични и фиксирани мрежи „заедно”.

Коментар