HR неволи: все по-често наемаме „грешните“ хора

Прибързването и погрешно заложените критерии са най-честата причина за “лошо наемане” (снимка: CC0 Public Domain)

Недостигът на квалифицирани и мотивирани кадри измъчва ИТ сектора от много време, но вече има и доста други аспекти на кадровата криза. Един от тях е свързан с факта, че специалистите по наемане на персонал все по-често вземат погрешни решения за избор на хора. Близо половината от бизнес-лидерите признават, че през последната година са имали случаи на ангажиране на „грешни“ кадри.

Проучване на фирмата-специалист по набиране на персонал „Робърт Халф“ установи, че 61% от работодателите са имали поне един случай да се спрат на кандидат, който не отговаря достатъчно на изискванията за длъжността, за която кандидатства. Това в крайна сметка възпрепятства растежа и носи допълнителни разходи за бизнеса.

Междувременно повече от половината (53%) от бизнес-лидерите изпитват натиск да плащат на новонаетите служители повече от настоящите служители. Това допълнително увеличава тежестта на „лошите“ избори на кадри.

Тенденцията се обяснява с икономическото възраждане след коронавирусната пандемия, нарасналия апетит за ИТ кадри, дефицита на специалисти и, навярно, все по-големите претенции на квалифицираните технологични служители. Принос има и настояването на много от служителите да им се гарантира възможността за дистанционна или хибридна работа. И сякаш това не е достатъчно, но и остарелите методи на интервюиране дават своя принос за неправилното оценяване на кандидатите.

Трима от всеки петима респонденти в изследването на „Робърт Халф“ (61%) смятат, че наемането на кандидат, чиито умения не отговарят на изискванията за съответната позиция, е основният компонент на т.нар. „лошо наемане“. Друг често посочван проблем е спешаването на процеса на наемане (56%).

Седем от 10 бизнеса с подобен горчив опит съобщават, че въздействието на „лошото наемане“ е по-лошо, отколкото е било преди 12 месеца. Малките и средните предприятия усещат болката по-силно от по-големите организации, като 82% отчитат „сериозни отрицателни въздействия“.

Времето и разходите, необходими за интервюиране и наемане на нов служител, могат да се окажат пропилени време и усилия, когато не носят „сериозни ползи“ за бизнеса, казва Мат Уестън, старши управляващ директор за Обединеното кралство и Иран, ОАЕ и Бенелюкс в компанията „Робърт Халф“.

Експертната оценка на Уестън е, че наемането на „грешни“ хора се случва обикновено тогава, когато фирмата не е в състояние да отдели необходимото време, за да оцени правилно кандидатите и да направи надлежна проверка на качествата им. Това на свой ред води до „прибързани решения и правене на грешни компромиси“. Проблемът може би нямаше да е толкова голям, ако пазарът предлагаше достатъчно квалифицирани кадри, но това не е така – днешният пазар на таланти е изключително нажежен.

„Компаниите насочват вниманието си към задържането на таланти и придобиването на нови умения, за да си осигурят възможност за растеж. Това може да компенсира нарастващите им разходи. В тази светлина вземането на правилните решения за наемане на нови кадри никога не е било по-важно. Доста често могат да се случат „лоши наемания“, защото длъжностната характеристика не е била правилно дефинирана от самото начало“, добави Уестън.

Въпросните допълнителни разходи най-малкото карат бизнес-лидерите да се поучат от грешките си. 44% са съгласни, че по-добрата проверка е най-важната стъпка за избягване на наемането на „грешните“ хора. Същевременно 42% са съгласни, че способността да се идентифицират опитът, знанията и уменията не трябва да бъде компрометирана – дори ако това означава „компрометиране“ на хибридните или дистанционните договорености за работа.

Коментари по темата: „HR неволи: все по-често наемаме „грешните“ хора”

добавете коментар...

  1. Опа

    Яйчарките, моля

  2. Fofu do tapanara pak izpushi

    Фирма в която се пробвах 3 месеца и не се получи през 2017 все още върти обявата с която ме взе. Мой приятел рботи във фирма в която търсят DevOps вече 14 месеца.
    Та освен кухи обяви има и кухи тикви.

  3. fofu pak izpushi

    Фофу, знаеш ли какво е куха обява?
    Питай някой рекруитър да ти обясни.
    We are seeking an ….. to join the Boxer team.
    1 година се върти

  4. Фофу

    Света дево от Гуаделупе, дето един наш известен герой казваше. Пак се събраха експерт до експерт.
    Как въобще на тоя свят има фирми да произвеждат каквото и да било без да се съветват с нашите международни и местни експерти и наблюдатели. С чиято експертиза са построени вече няколко междугалактични портове и междузвездни кораби невиждани дории и в Стар Ситизен.
    Като жаби, една като квакне и всичките надуят тромбите.

    “Затова качеството е такова.”. Я дай пак и кажи кое качество какво е.
    Йордане кажи къде ги има тия позиций HR да взима няколко брутни ИТ заплати. И ти що не се главиш за таков и да ги взимаш тия няколко брутни ИТ заплати.
    “Както брокерите на недвижими имоти направиха пазара пълен шит…” Е тук вече се намеси наблюдетел чийто познания не знаят граници. Жонглира ги и недвижимите имоти и пазар на труда. Сугурно е вече милионер с толкова акъл.

  5. фактите

    HR не наемат хората
    Хората се наемат от шефовете, след пресяването правено от шефове на отдели
    които си наемат свои хора с други професии, неквалифицирани за ай ти длъжности.
    Затова качеството е такова.

  6. Йордан

    Нормално, когато един HR взима няколко брутни ИТ заплати, за да намери човек за дадена позиция. Не е балък този, който яде баницата, нали знаете 🙂

  7. Boba

    Да , тъпаци са , изкривяват пазара яко . Както брокерите на недвижими имоти направиха пазара пълен шит…

  8. Х В

    Ейч-арите са най-тъпите парчета.

Коментар