Теория на управлението: научете хората да са взаимозаменяеми

Всяка методология носи полезно знание за управлението, но мениджърът трябва да си състави собствена „формула”, приложима за неговия бизнес, казва Влади Великов, управител на Improvinn
(снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Ако искате бизнесът ви да работи гладко и безпроблемно, изучете задълбочено всички методологии за управление: Канбан, LEAN и всички други, налични в практиката – а после изхвърлете книгите в коша. Управлявайте по собствена методология и научете хората си да бъдат взаимозаменяеми. Звучи шокиращо? Вземете пример от Влади Великов, шеф на Improvinn, който бе гост-лектор на юбилейната 10-та конференция „IT Compass 2022”, организирана от IBS България.

Вперил поглед в технологиите и увлечен в инсталирането на сървърни Red Hat системи, младият технологичен ентусиаст Великов внезапно се оказва начело на фирма за преработка на патешко месо, когато започва кариерата си като мениджър. Подобен челен сблъсък с мениджмънта е способен да унищожи бизнеса. Но амбициозният млад мъж решава да изследва най-добрите похвати в управлението. Чете за бизнес-моделите на Toyota в Япония, изучава методологията LEAN, запознава се с Дев-Опс, опитва се да ги прилага. Реалността е повече от приземяваща: трудно е да говориш за ефективност на бизнес-процеси с хора, които едва смогват да напишат собственото си име без правописна грешка.

След като е изследвал и изпробвал почти всички популярни методологии за бизнес-управление, Влади Великов се натъква и на метода „ТРИЗ”. Това се оказва системата, която е най-близка и най-приложима към управлението, разбира младият мениджър. Все пак и тя не е панацея. Постепенно у Великов назрява изводът, че всяка методология носи полезно знание за управлението, но мениджърът трябва от различните похвати да си състави собствена „формула”, приложима за конкретния си бизнес.

„Все пак винаги е необходима адаптация. За боравене с иновативни бизнес-решения ползвам тази система, провеждам наблюдения, събирам си „симптомите” на проблемите във фирмата, търся причинно-следствените връзки, намирам основните проблем, ползвам принципите на ТРИЗ”, разказа Великов по време на „IBS IT Compass 2022”, където бе специалният гост, пазен в пълна тайна до последния момент. Описаният цикъл е безкраен кръговрат на подобряване на бизнеса на фона на постоянно променящата се обкръжаваща среда.

„Има множество готови мениджърски системи – Канбан, Дев-Опс, LEAN. Но всички трябва да се адаптират, за да има полза. Затова изследвайте добрите практики, а после си създайте сами собствена система за управление”, призова младият бизнес-мениджър. Един от най-важните изводи от практиката му гласи: направете служителите си взаимозаменяеми.

„Липсата на фокус и „спокойствие на ума” днес подкопава производителността на много от софтуерните екипи”, посочи Влади Великов в лекцията си на IT Compass 2022
(снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

„Представете си, че имате производство с четири етапа: произвеждате маси. Първи етап е рязането на плотовете, втори – кантиране, трети – сглобяване, четвърти – пакетиране. Първа станция бълва материал за 5 маси всеки час. Втора станция кантира по 4 плота всеки час. Трета станция сглобява по една маса на час. Какво става, ако човекът на трети етап днес има нужда да отиде на лекар и отсъства до обяд?!”.

Ако колегата от първи етап е работил два часа и вече е наличен материал за десет маси, той спокойно може да бъде пренасочен следобед да работи на трета станция. Това ще помогне на колегата монтажист да отиде спокойно на лекар. Нещо повече: при нормален ритъм нормативът от 8 маси за работен ден ще може да бъде надскочен, посочи Великов.

Опростеният пример е показателен за важността на широкоспектърните умения у служителите в екипа и за взаимозаменяемостта на специалистите в тима. При това положение обаче от критично значение служителите да не бъдат затрупвани с множество разнородни възложения едновременно. Това е нужно за запазване на спокойствието на ума. Претрупването с възложения създава хаос във възприятията. Хората работят много по-ефективно, когато вниманието им е фокусирано върху един-единствен проект в дадения момент.

„Случвало ни се е дори да крием задачи от дадени екипи, за да им позволим спокойно да завършат работата си по текущия проект, преди да се заловят със следващия”, сподели Великов. Според него, точно тази липса на фокус и „спокойствие на ума” днес подкопава производителността на много от софтуерните екипи. Мениджърите са тези, които имат силата да променят картината, заключи той.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Теория на управлението: научете хората да са взаимозаменяеми”

добавете коментар...

  1. Аника

    Подкрепям системите представени от Великов , защото наиста са работещи! Ако някога, усвоите тези познания, ще разбереш какво има в предвид. Четейки суха материя, извън опити за прилагане и приемане на “иновации”, нарочно са в кавички,защото не запознатите със системите, винаги ги отхвърлят. БВП зависи от нас, работниците,а иновациите в България, трябва да бъдат приемани. Цял свят работи така,защо ние да не можем? Спрете да сте назадничави и живейте с новостите и бъдещето!

  2. ??

    Широкоспектърни умения, взаимозаменяемост … после що нямало специалисти …

    Какви са тия специалисти по всичко, чиито знания и умения да са лесно усвоими от останалите хора в екипа?!?

  3. ..

    На теория звучи много хубаво, но взаимозаменяемостта *** се използва от всички бизнеси да държат заплатите по-ниски и да махат “непослушните”.

  4. А

    Бих заменил шефа след като той сам ме научи да съм му шеф и после го уволнявам заради глупостта му.

Коментар