Тъмни облаци бродят в небето над боровата гора, заобикаляща Хумелста – малък град в Швеция с 1000 души население. От десетилетие там няма местни магазини. Но от декември насам един червен дървен контейнер предлага стоки денонощно. Те са доволни – имат си безкасов мини супермаркет.
„Тук нямаме магазини, откакто сме дошли“, разказва 31-годишната Ема Лундквист, която се е преместила в Хумелста с приятеля си преди три години. Малкият контейнер, според нея, е перфектно решение. „Не е нужно да влизате в града, за да си купите редица дребни неща“, добавя тя пред BBC, сочейки пакетчето бекон, което е отворила.
Налична е широка гама от хранителни стоки, от пресни плодове и зеленчуци до домакински уреди. Но тук няма персонал или каси.
Вратите се отварят с помощта на приложението на компанията, което работи съвместно с BankID – защитено национално приложение за идентификация, управлявано от шведските банки. След това посетителите могат да сканират баркодове с помощта на своите смартфони и сметките автоматично се начисляват – на предварително регистрирана банкова карта на всеки клиент.
Магазинът е част от веригата Lifvs, новостартираща компания в Стокхолм, която функционира от 2018 г. Нейната цел е да „върне“ магазините в отдалечени селски райони, където те са били затворени, защото не са могли да останат рентабилни.
Безкасовите магазини не са новост. В Азия няколко компании, включително Alibaba, тестват магазини без персонал в полу-градски райони. Amazon също отвори безкасови супермаркети в градове из САЩ и този месец във Великобритания. Те използват сензори и камери, за да разберат какво си купува човек, така че дори няма нужда от сканиране на баркодовете.
Съоснователят на Lifvs Даниел Лунд е видял възможността в селските райони: „Имаше хранителни пустини – места, където хората трябва да пътуват десетки километри до най-близкия град, за да си купят хранителни стоки и така определено видяхме, че има нужда“.
Наред с пропускане на необходимостта да плаща на касиерите, фирмата избягва и скъпите дългосрочни наеми. Ако има по-малко стъпки от очакваното на дадено място, дървените контейнери могат лесно да бъдат преместени другаде.
Швеция е страна на хора-техничари, затова не е странно, че тук моделът се радва на добра реализация. Критиците, разбира се, предупреждават, че това ще направи пазаруването по-малко „социално преживяване“. Но по време на пандемия, когато хората биват насърчавани да ограничават контактите си с други, липсата на персонал е просто бонус. За успеха на модела свидетелства това, че веригата е отворила 20 нови магазина в селски райони от март миналата година досега.
„По време на корона-кризата е много по-безопасно“, казва Александър Видлунд, 29-годишен, който работи в риболовна компания и редовно спира в мини-супермаркета, за да купи любимата си пикантна закуска с колбас. „Това е добър начин да стоиш по-надалеч от хората. Няма я тълпата, която се получава в [магазините в] големите ни градове“.
Тъй като компанията винаги знае самоличността на всеки, който е в магазина в даден момент, технологията реално ограничава кражбите в магазините. Има и 24-часови камери за наблюдение, които предупреждават управителя на магазина Доменика Герлах, ако има кражба или разпиляване на стока.
Жената се грижи за четири магазина в региона. Обикновено ги посещава веднъж седмично, за да почисти, подреди рафтовете и събере поръчки, направени онлайн.
Lifvs използва изкуствен интелект, за да изчислява какви запаси да поръча за всеки магазин, въз основа на данните, които събира системата за навиците на пазаруване на местните жители. Клиентите получават и цифрови купони за отстъпка и специални оферти въз основа на предишните си покупки.
„Ако отидете в сайт за електронна търговия, там проследяват всяко ваше движение, всяко щракване на мишката… в известен смисъл ние правим това, но във физически магазин“, обяснява г-н Лунд. „Не е нужно да сме тук, за да знаем, че ананасите не се продават добре или пък напротив, продават се много“.
Звучи малко като „Big Brother“. Но Швеция вече има една от най-безкасовите икономики в света и високите нива на доверие в бизнеса и властите означават, че повечето хора не се притесняват от споделянето на този вид данни. „Всъщност не ме интересува толкова много, просто си купувам картофи, това не ме притеснява“, казва 21-годишната клиентка Алис Хелквист, която излиза да пазарува за родителите си.
Йонас Арнберг, управляващ директор на HUI, голяма шведска консултантска компания, предупреждава, че едно предизвикателство пред този модел е фактът, че може да не е достъпен за уязвими групи от населението като например пенсионерите, които не са свикнали с подобни технологии. Но от друга страна, пандемията се оказа основен „катализатор“ за повишаване на дигиталната осведоменост в тези възрастови групи.
„Потребителят съзря много по отношение на дигиталните технологии покрай пандемията. Научихме се да пазаруваме онлайн, да работим чрез видеообаждания и сега да влизаме в магазин и да пазаруваме само чрез цифров инструмент като мобилния телефон“, казва анализаторката.
И тъй като отдалечената работа и социалното дистанциране продължават да се практикуват по целия свят, то търсенето на подобни местни магазини се очаква да нараства. Неотдавнашен доклад на Research and Markets прогнозира ръст от 6,1% през 2021 г.
Lifvs планира да пусне още стотици контейнерни магазини в Швеция през следващите няколко години. Наред с това фирмата обмисля и дали да не сподели технологията си с вериги супермаркети в други страни или да пусне повече от собствените си контейнерни магазини из цяла Европа.
„Всяка страна със селски райони… може да ни попита кога можем да отидем там и да се разгърнем… Англия, Испания, Португалия, Германия“, изброява г-н Лунд. „Определено ще се разширим извън Швеция в близко бъдеще“.
Lifvs не е единствената. В Швеция тя среща конкуренция на големите вериги супермаркети, които също тестват както безпилотни магазини, така и хибридни модели. Например, в някои магазини няма персонал само в извън-пиковите часове.
Сесилия Йохансон, предприемач, работещ в областта на технологиите и търговията на дребно, казва, че подобен тип магазин й е удобен през „дългите работни дни, когато се нуждае от енергийно стимулиращи закуски“. Убедена е, че безкасовите магазини могат да станат масови в градските центрове в рамките на пет години.
Проблемът с работните места ще се реши, когато самооценката на самите работещи субекти се повиши. Търсенето на персонал в подобен тип бизнес ще се засили в частта на работещите с повишена квалификация. Останалите ще трябва да повишат квалификацията си – съответно самооценката си, за да си намерят работа, която обаче ще бъде и по-високо платена…
Точно това си мислех, но няма начин да не са запознати с тази опасност.
Това удря по работните места няма да продължи дълго
Не мисля че ще те пуснат в могазина ако не знаят кой си.
Искам да открият безкасов магазин в квартал Столипиново, Пловдив
или в квартал Филиповци до София 🙂
Да седят и да гледат сеира на камерите – само това ще им остане в магазина, ако не ги вземат и тях 🙂