Правото сам да поправиш техниката, която притежаваш, се оказа арена на борба: кой има право да пипа вътре? Потребителите искат да могат, както някога, да ремонтират сами своите уреди. Производителите не са много склонни на това. Регулаторите се опитват да намерят златната среда.
Наскоро Обединеното кралство въведе правила за право на ремонт, които законово изискват от производителите да предоставят резервни части на хората, които купуват електрически уреди. Европейската комисия има планове да наложи правила за правото на самостоятелна поправка на смартфони, таблети и лаптопи. И САЩ има на дневен ред една заповед, която ще изиска от Федералната търговска комисия да изготви правила за ремонта на земеделското оборудване.
В различни части на света фокусът на движението за право на ремонт се различава, отбелязва BBC. Например, някъде се набляга повече на земеделието и селскостопанската техника, другаде – на медицинското оборудване, на трети места – на дребната електроника.
„Риск за безопасността“
Цяло международно движение на потребителите защитава правото на хората да ремонтират сами своите развалени устройства и апаратури. Производителите не са много щастливи от това настояване и, при липсата на законови ограничения, старателно отказват да го приемат.
Производителят на трактори John Deere е сред фирмите, които се противопоставят на идеята, казвайки, че тя представлява риск за безопасността. Срещу потребителското желание за самостоятелно ремонтиране на техниката се противопоставят и технологични гиганти като Amazon, Apple и Microsoft, които налагат ограничения за това кой може да ремонтира телефони и игрови конзоли. Фирмите казват, че независимите ремонти могат да повлияят на сигурността и безопасността на устройствата.
Съществува и аргументът за безопасността на самия потребител. Много компании цитират безопасността като проблем, като казват, че потребителите или независимите сервизни работници могат да бъдат наранени, “поправяйки продукт или използвайки неправилно ремонтиран продукт”.
Интересен процес в това отношение е на ход в САЩ. В Масачузетс бе приет закон за правото на самостоятелен ремонт през 2013 г. Законодателството в щата изисква от производителите на превозни средства да предоставят информация за диагностика и ремонт на собствениците и независимите сервизи за всеки автомобил, произведен след 2015 г. В резултат на това повечето производители на автомобили се съгласиха да прилагат новото правило в САЩ, дори без то да е наложено като изискване в останалите 49 щата.
През юни обаче Алиансът за автомобилни иновации, който представлява General Motors, Fiat Chrysler и други брандове, започна правна процедура за блокиране на ревизиите на закона, които биха изисквали разширен достъп до данни за механичните и електронните части, свързани с ремонти. Отварянето на тези данни може да създаде голям риск за киберсигурността на превозните средства, се казва в съобщението.
Не на последно място много фирми са против разкриването на данни в помощ на самостоятелните ремонти, защото настояват, че споделянето на информация относно ремонтите ще наруши тяхната интелектуална собственост.
Корпоративна съпротива?
Съществува и разбирането, че големите корпоративни организации са склонни да направят всичко по силите си, за да попречат на налагането на норми за правото на самостоятелен ремонт. Хора като основателя на iFixit Кайл Уиенс очакват, че ще са нужни „няколко години“, докато се приемат подобни закони. Според него, големите производители и компании „даряват много пари на политиците и … това ще убие законопроектите“ за правото на собственоръчна поправка на техника.
Това обаче не обезсърчава Уиенс и той се надява намесата на регулаторите да катализира процеса на въвеждане на новите закони. „Достъпът до знание за поправяне на нещата е основно човешко право”, казва той.
Ще си го боядисам в розово
Много компании предлагат ремонт само чрез оторизирани сервизни центрове. Това обичайно е скъпо и отнема много време. Не е тайна, че това е част от самия бизнес: корпорациите търсят начин да реализират „следпродажбени“ приходи.
Междувременно компании като iFixit доставят части, инструменти и инструкции за поправяне на хиляди артикули. Безброй автори в YouTube и Reddit създават клипове „как да“, с които помагат на другите да поправят техниката си и да извлекат максимума от своите устройства.
Повечето от тези хора са убедени, че е по-добре за икономиката и за околната среда, ако можем да увеличим продължителността на живота на своите устройства, като направим сами някои прости корекции – например да сменим батерията на лаптопа или счупения екран на мобилния телефон, вместо да купуваме изцяло ново устройство.
Но за много от онези, които подкрепят правото на ремонт, всичко се свежда до един прост факт – те са платили за устройството и трябва да могат да правят с него каквото искат.
„Продали са ми го, то си е мое. Взели са си парите”, казва Уиенс. „Мога да го разглобя и да го поправя, ако искам. Ако искам – ще го хвърля в реката, ако искам – ще си го боядисам в розово. Мое право е да правя с него каквото си искам“.
Така де Симо, горе долу и аз това казвах. Като общо взето си сменял/ъпгрейдвал неща на работеща техника. Но да ти хвърлят нещо дето дори захранването не отлепва … ??
Да, сменят се целите модули/екрани в повечето случаи. Но за телефон или таблет модул е цялата платка. Единственото е, че в повечето случаи, смяната на модул – работа и цена на модул, идва на половин (или повече) от цената на ново устройство. И човек като му кажат цената и като се замисли и че батерията примерно е поизгубила от капацитета и ще зависва и тя за смяна скоро …
По-лесни и достъпни за ремонт остават по-големите техники, телевизори, монитори, настолни компове. Там много често на око може да се видят подути и / или течащи кондензатори, подсветка лесно се диагностицира с фенерче и пр.
Но това никой не го е забранил. Или поне не съм чувал някой да са го обесили, че си ремонтирал техниката.
На мои и на приятелите таблети и няколко телефона сменях micro ucb порта, батерии, счупени екрани, правел съм и за приятели ъпгрейд и на паметта на платката на iPhone от 32гб на 128, но това не е за всеки, осцилоскоп не ти трябва освен ако не разработваш хардуер, и при ремонт се сменя цялата платка примерно за изгорял таблет, а тия малките елементи дето с лупа и очила едвам се виждат не пипам
Ремонта е много труден на повечето устройства и където може се сменят целите модули платки, екрани…
Според мен понеже много телефони ги правят водоустойчиви и се отварят много трудно
Anonymous 10/07/2021 14:24
“… свръх консуматорство купи нещо за 12 месеца и после го изхвърляй …”
“Голяма тема за дискусия може да стане как производителите нарочно зле проектират устройствата, за да ограничат до невъзможност ремонта …”
Хайде пак почнаха цвърлканиците. И кое е това “…12 месеца и после го изхвърляй …” Пример някакъв, примерно ??
Има зле проектирани мозъци, няма голяма тема. Темата е ясна – след 100 год техно устройства на пазара, след всякакви проби грешки се е доказало, че ремонтите на стара техника са икономически, емоционално и пр., кофти работа.
И как точно се ремонтира нещо което заради изискванията на клиентите е леко, тънко, елегнатно, а в същото време има минатюрни елементи, повечето се виждат само с настолна лупа с осветително тяло. И платката е 2 или 3 слойна. Колко техници имат такава сръчност на ръцете и от тях колко имат познания за да направят правилна диагностика ??
И колко ще има осцилографи на 2-3 ГХц, ако трябва да диагностицират входящи сигнали и пр.
И не съм виждал или чувал някой монтьор на техника да е прогресирал, нито индивидуално, нито като бизнес модел. Изключвам авто … там ситуацията е … друга тема.
Препоръчвам канала на Луис Росман. Човекът поправя професионално продукти на Епъл и се вижда в чудо. В последствие става един от радетелите на right to repair. Интересно ми е как в САЩ, когато има идея за такава промяна и закон, има публични изслушвания пред юристи, и могат да участват дори деца. Всеки си казва мнението, вкл и господа лобистите. Но нямат сериозни доводи против, според мен. Само протакат. Ще го бъде right to repair, рано или късно!
до Vlad Tepes голям злобар си 😉 Много си се ядосал явно. Голяма тема за дискусия може да стане как производителите нарочно зле проектират устройствата, за да ограничат до невъзможност ремонта както в домашни условия така и за сервизите, които вече отдавана нищо не правят освен да заменят цели устройства, които са в гаранция. Икономика базирана на свръх консуматорство купи нещо за 12 месеца и после го изхвърляй и купува пак ново.
Уместно е ако ремонтираш сам и не се получи да можеш да се възползваш от гаранцията на Ечмиадзин.