Правото на ремонтопригодност – какво да очакваме

Предложение на ЕП цели да направи ремонтите по-лесно достъпни за потребителите
(снимка: CC0 Public Domain)

В сряда, 25 ноември, Европейският парламент гласува нова политика, насочена към увеличаването на правото на потребителите на „ремонтопригодност” на дигиталните устройства. Целта е новата електроника, предлагана на пазара в Европейския съюз, да има задължително етикетиране с рейтинг за възможностите за ремонт и рециклиране. Новата стъпка вещае промени на пазара – и за потребителите, и за производителите.

„Правото на ремонтопригодност” ще задължава производителите да улеснят потребителите за поправянето на собствените им дигитални устройства – лаптопи, таблети, смартфони. Заедно с това новата политика на Европейския парламент предвижда мерки срещу практиките, използвани от производителите за съкращаване на живота на цифровите продукти.

„Вие сте си купили даден продукт, значи Вие го притежавате. Това е – Вие трябва да имате право да го използвате, да го модифицирате и да го ремонтирате навсякъде и по всяко време – когато Вие искате”, обяснява на сайта си американската компания Repair.org. САЩ има аналогична инициатива за насърчаване на правото на потребителите да ремонтират дигиталната си техника самостоятелно.

Плановете на ЕС са част от системните усилия на Европейската комисия за справяне с нарастващия проблем с електронните отпадъци. Само през 2019 година светът е изхвърлил 53,6 милиона тoнa е-отпадъци на стойност 57 милиарда долара.

От гледна точка на общ обем лидер е Азия – 24,9 милиона тона електроуреди и електроника, a Европа е генерирала 12 милиона тона е-отпадъци. ЕС обаче е лидер по показателя „количество е-боклук на глава от населението”: падат се по 16,2 кг на човек!

От друга страна, новата политика е важна стъпка и в подпомагане на Европа по пътя ѝ за постигане на климатична неутралност до 2050 г.

Очаквани ползи за потребителите

Предложението на Европарламента има за цел да направи ремонтите по-привлекателни и по-лесно достъпни за потребителите или чрез разширяване на гаранциите от производителите, включително предоставяне на гаранции за заменените части, или чрез осигуряване на по-добър достъп до информация за ремонта и поддръжката на устройства.

Етикирането е една от най-важните стъпки, които се очакват в резултат на новата регулация за ремонтопригодност. Европейските комисари сега ще имат за задача да разработят и въведат система за етикетиране на е-продуктите, продавани в магазини и онлайн, за да помогнат на потребителите да разбират доколко годно за ремонтиране е дадено устройство.

Очаква се ЕС да забрани практиките на производителите на хардуер, „целящи умишлено съкращаване на живота на даден продукт, като предотвратяване на възможностите за ремонт на етап проектиране или пораждане на забавяне в работата на уреда след актуализация на софтуера”. Тези похвати са известни като „планирано остаряване”.

„Зеленото пране” на производителите на устройства ще се окаже извън закона. Това е маркетингова тактика, чрез която брандовете се рекламират като екологични или устойчиви, без всъщност да предоставят каквито и да било доказателства в подкрепа на твърденията си. Сега ЕК ще изработи набор от критерии за екологичност и устойчивост, подобно на етикетите за енергийна ефективност, които ще указват за всяко продавано устройство какво точно му е екологичното и устойчивото.

Дали всичко това наистина е важно за потребителите? Според проучване на Евробарометър, 77% от гражданите на ЕС предпочитат да ремонтират сами своите устройства, отколкото да ги подменят. Едновременно с това 79% смятат, че производителите трябва да бъдат законово задължени да улесняват ремонта на цифрови устройства или подмяната на отделните им части.

Първата страна от ЕС, която ще приложи новата политика, е Франция. Още от януари 2021 г. ще бъдат въведени рейтинги за „ремонтопригодност” за смартфони, лаптопи, перални машини, телевизори и косачки за трева. Очаква се системата бързо да обхване и други категории продукти.

Последици за производителите

Очаква се с въвеждането на новата норма производителите да бъдат насърчавани да разширят значително гаранциите за своите устройства или да преразгледат материалите, които използват за създаването им. Навярно ще се въведе препоръка или задължение производителите да предоставят схеми и наръчници, които улесняват типичните ремонтни дейности като например смяната на батерия, в домашни условия.

Заедно с това може да се очаква, че производителите ще трябва да разрешат на потребителите по-голяма свобода да използват по-евтини, независими услуги за извършване на поправки на дигиталните устройства, вместо да са задължени да разчитат само на партньорите. Това е практика, която не радва производителите и понастоящем най-често тя означава, че потребителите губят гаранцията за апаратите си.

Всичко това вещае известна съпротива от страна на производителите. В момента те оправдават методите, с които възпрепятстват възможностите за ремонт, с „интелектуални права” за различни „патентовани технологии”, които вграждат в уредите си. Сега обаче фирмите могат да се окажат задължени да публикуват детайли за специфичния начин на работа на устройствата, които предлагат.

Очаква се най-яростният противник на новата регулация да бъде Apple, която много старателно пази в тайна „интелектуалната собственост” над механизмите на работа на своите продукти и съответно изисква те да бъдат заменяни или ремонтирани само по нейните собствени канали.

Според MacRumors, Apple упорито се бори с подобна регулация, вече действаща в щата Калифорния. Компанията се аргументира с това, че „потребителите могат да се наранят, докато ремонтират собствените си устройства”, например като случайно пробият батерията.

Коментари по темата: „Правото на ремонтопригодност – какво да очакваме”

добавете коментар...

  1. Фофу

    Ако някой не знае вица за снобите:

    Седят си двама в един бар, пият си там каквото и да било, гледали жалките хорица как търчат по жалките задачи, по едно време единият рекъл:
    – Баси, заваля.
    Другият по навик:
    – Абе мани ги бе, нещастници.

  2. Сноби

    Страшно става за продуктите на Apple – лукса преди всичко и напомпан бран не може да се поправя за да е в час човека сноб всяка година трябва да има новият модел иначе хората няма да го признават за авторитет човек ако няма винаги последният модел на всеки 12 месеца това е престиж и извисяване в обществото на сноби.

Коментар