Интересува ли се шефът какво мислят служителите?

Все повече фирми следят как се менят настроенията на служителите по време на пандемия
(снимка: CC0 Public Domain)

Норвежецът Като Сиверсен управлява сериозен бизнес: фирмата му предоставя информация за кредитни рейтинги. Когато започва пандемията, шефът изненадва своите 1300 служители в компанията Creditsafe. Той разкрива неподозиран талант да забавлява хората. Закупува софтуер, който позволява на персонала да управлява собствена вътрешна „медийна компания”.

Сиверсен се включва в медийната дейност като диджей. Слага си изкуствени мустаци и костюм, за да изиграе Рон Бургунди, главния герой от филма „Водещ”. Норвежецът казва, че е отколешен любител на пънк-рока. „Някога мечтаех да съм рок-звезда, ето, че сега ми се отвори такава възможност”, споделя той пред BBC.

Когато Сиверсен купува софтуера за медийна дейност, той е наясно, че това е платформа, която позволява на служителите да създават свои собствени видеоклипове и подкасти заедно онлайн. И е наясно какво иска да се случи. Иска служителите да се забавляват, като са креативни и нарушават монотонността на работата от дома. Колегите дори създават свой собствен “Юнюзрум” – вътрешна радиостанция с новинари и гости в студиото.

Видеоклиповете съдържат какво ли не – кадри от работни коледни партита в Италия или Швеция, съвети за преодоляване на януарската депресия и т.н. Им и тъжни моменти: персоналът изразява и скръбта си за починали колеги.

Сиверсен е впечатлен и от отзивите на своите служители. Мнозина са щастливи от това неформално общуване. Мнозина са очаровани да могат да си видят лицата, защото големите фирмени тържества с участиeто на всички колеги от всички страни са рядкост: веднъж на 5 години. Освен това мнозина споделят полезна информация в новата, вътрешна медия.

Внасянето на лекота и забавление на работното място вероятно не е лоша идея. Но как работодателят може да разбере дали усилията му имат някакво значение? Един от начините е софтуер, който…. анализира настроенията на персонала.

Анализ на настроенията ли?

Сара Марс е професионален психолог в Qualtrics. Тя има за задача да гарантира, че на служителите се задават правилните въпроси, за да се преценят истинските им нагласи.

Служителите на всеки бизнес, използващ софтуера на Qualtrics, биват питани за серия изявления от типа „Имам усещането, че принадлежа към тази компания” и оценяват нивото си на съгласие или несъгласие с подробни тези. Отговорите се подават към „таблото за управление”. Там те формират индикатори за емоционалното състояние на работната сила.

Компанията казва, че все повече фирми следят как се изменят настроенията на служителите, особено по време на ограниченията заради коронавируса. Използват се инструменти като анкети, защото недоволният персонал „гласува с крака” (напуска).

Анкетите придобиват особена значимост сега, след пандемията, защото много служители са недоволни от ръкoводството на фирмите, в които работят, и искат да напуснат. Тенденцията дори получи етикета „Голямото напускане“. Някои искат повече гъвкавост като време и място на работа, други желаят съвсем различна кариера, трети решават да се пенсионират по-рано.

Да не прекаляваме с данните

Доколко такъв софтуер може да даде трезва оценка – трудно е да се каже. Богдан Костя е по-скоро скептик. Той е потеглил от родната си Румъния през 1992 г., за да иде на университетска конференция в Ланкастър, и така и не се завърнал. Останал да работи в университета, изучавайки естеството на работата и заетостта. Сега е професор по мениджмънт и общество.

Обратната връзка от работната сила не е съкровището, за което бива представяно, казва Костя. „Очаровани сме от данните, сякаш колкото повече събираме, толкова повече истина излиза. Затова има софтуерни пакети, които измерват настроенията на служителите и твърдят, че позволяват индивидуално изразяване на мнение. “Но това може да даде измамни резултати – предупреждава професорът. – Служителите могат да се почувстват така, сякаш трябва да „оправдаят собствената си роля”.

Други експерти споделят сходно мнение. Кликането по цветни индикатори и икони на екрана не може да бъде реален заместител на човешката преценка.

Голата истина

Обратно в Qualtrics Сара Марс разбира тези опасения, но трезво. Дали на шефовете наистина им пука какви са настроенията на служителите?! Марс замълчава, преди да отговори. „Искам ми се да кажа „да”. Но истината е, че работодателят се вълнува най-вече от крайния бизнес-резултат. И в момента служителите имат право да останат или да напуснат”.

Коментари по темата: „Интересува ли се шефът какво мислят служителите?”

добавете коментар...

  1. Меринджей

    Интересува ли се Лъвът, какво мислят мравките и гъбичките по земята.

Коментар