Всяко десето превозно средство ще е самоуправляемо до 2030 г.

Роботизираните таксита ще се превърнат в най-масовия тип автономни превозни средства
(снимка: CC0 Public Domain)

Пазарът на автономни превозни средства ще нарасне значително от 2018 до 2030 г. Очаква се напълно автоматизираните и изцяло автономни автомобили да представляват пазар на стойност около 13,7 милиарда щатски долара до 2030 г. Едно от всеки десет превозни средства на пътя ще е самоуправляемо към онзи момент.

Прогнозата е на DossierPlus на Statista за автономните превозни средства, базирана на текущото състояние на индустрията. Ясно е, че растежът на пазара до голяма степен зависи от скоростта на възприемане на новата технология от страна на потребителите и от способността на производителите да увеличат производството.

Големи инвестиции с далечна перспектива

Автономното управление на автомобили е изминало дълъг път, откакто Waymo започна да тества самоуправляеми коли. Доставчикът на услуги за мобилност Uber също започна да инвестира в автономни превозни средства, изразходвайки повече от милиард щатски долара за три години.

След като Cruise, дъщерното дружество на General Motors, събра $3,4 млрд. финансиране през 2018 г., общият обем на парите, вложени в разработка на самоуправляеми коли се увеличи десетократно за пет години, достигайки рекордните 27,5 млрд. долара.

Всичко това постави под натиск традиционните производители на автомобили, които се оказаха задължени да намерят капитал за покриване на разходите, свързани с изследователските дейности за разработване на новото поколение превозни средства.

Летящият старт: робо-таксита

С прогнозен размер на пазара от 1,161 милиарда щатски долара, роботизираните таксита ще се превърнат в най-масовия тип автономни превозни средства. Към днешна дата бизнесът вече е похарчил милиарди за научноизследователски и развойни дейности, свързани с това. Очаква се роботизираните таксита да донесат бърза и солидна отплата за инвестициите в автономната технология.

Едновременно с това технологията за автономно управление на превозните средства се изпитва в сферата на обществения транспорт, където маршрутите са фиксирани и всички детайли по тях са предварително дефинирани. Тестове на автономни автобусчета, микробусчета вече се провеждат в някои европейски и китайски градове.

Сигурността под въпрос

Днес много потребители са на мнение, че хакерските атаки са ключов проблем – и основна бариера – за възприемане на автономните превозни средства. Почти четирима от всеки пет потребители не се склонни да се доверят на самоуправляемо превозно средство и не вярват, че то би било достатъчно сигурно. Повече от 70 процента от потребителите не смятат, че системите за превозни средства без шофьор могат да са достатъчно добре защитени от хакери.

Шесткратен растеж на ADAS пазара до 2025 г.

Глобалното търсене на системи за усъвършенствано шофиране (Advanced Driving – AD) и усъвършенствани системи за помощ на водача (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) ще се развива изключително динамично в следващите години, докато автономните превозни средства все още са само далечна перспектива. Очаква се ADAS пазарът да повлияе силно на високотехнологичната индустрия, като се започне от полупроводниците и сензорите и се стигне до софтуера, който ги управлява.

Тези системи ще се окажат решаващи, когато дойде време машините да поемат контрола, помагайки на превозни средства без водач да се ориентират и да откриват препятствия по пътя и да вземат самостоятелни решения.

Коментари по темата: „Всяко десето превозно средство ще е самоуправляемо до 2030 г.”

добавете коментар...

  1. Оракул

    Аз пък предричам че до 2030-та и една автономна кола няма да се движи по неподготвени за целта улици и без човек зад волана, който да носи цялата отговорност, ако нещо стане. Най-много да пуснат автономни маршрутки, които се движат по едни и същи трасета, специално подготвени и обозначени.

Коментар