Корпоративният архитект (КA) е една от най-висшите длъжности в ИТ отдела. Тези опитни професионалисти в областта на технологиите гарантират, че компанията може да постигне желаните бизнес-резултати чрез ефективното използване на технологии, практики и стандарти.
Накратко, КА гарантира, че бизнесът инвестира в правилните системи и услуги. Техническият анализатор Gartner описва корпоративната архитектура като „проактивна дисциплина, при която специалисти-професионалисти идентифицират възможностите за технологична промяна и работят с бизнеса, за да доставят системи и услуги, които му помагат да постигне целите си”.
Това означава да се определят технологични насоки, да се комуникират тези насоки и да се направи така, че организацията се придържа към въпросната „пътна карта”, която си е определила – и ако е необходимо, този модел да се развие с течение на времето, за да се справя с нови нужди или нововъзникващи технологии.
Въпреки че техническата осведоменост е важна, КА не е нужно да бъде технологичен експерт, казва пред ZDNet Лора Доусън, директор по информационни технологии в Лондонското училище по икономика. „Вашият корпоративен архитект трябва да гледа какво развива бизнесът, да знае какво най-добре прави бизнесът – и да може да формулира това в системи, процеси и бизнес-възгледи”, допълва тя.
Как работи корпоративният архитект с ИТ отдела?
Ролята на КA е тясно свързана с т.нар. архитект на решения, но неговата гледна точка е по-широка и по-всеобхватна. Архитектът на решения има задача да намира конкретни технологични решения за конкретни задачи и проблеми, а КA се фокусира върху корпоративния дизайн на цялостната ИТ среда.
КA също така работи в тясно сътрудничество с бизнес-анализаторите, които анализират организационните процеси, мислят как технологията може да помогне и след това се уверяват, че технологичните изисквания се прилагат успешно.
КА работи в тясно сътрудничество и с главния ИТ директор (CIO). Докато ИТ директорът се фокусира върху разбирането на по-широката бизнес стратегия, КА работи, за да гарантира, че технологията, която организацията купува, ще ѝ помогне да постигне бизнес-целите си, независимо дали това са подобрения в производителността, подобрения на оперативната ефективност или разработване на нови преживявания за клиентите. Същевременно той работи с други хора – като например екипа за сигурност – за да се гарантира, че всичко е напълно безопасно.
Корпоративният архитект е този, който ще събере на една маса бизнеса и ИТ екипите, за да създадат заедно технологична пътна карта, казва Гари Делуз, бивш корпоративен архитект.
„КА са брилянтни в артикулирането на многомилионни инвестиции, които се правят в продължение на няколко години, като поредица от понятни стъпки, и помагат на бизнес-хората да разберат как техният екип от проекти или функции влиза в определен етап и постига своята цел. След това те показват как друг екип прави следващата стъпка и след това – в крайна сметка – как всички ще стигнат до желаната дестинация”, коментира Делуз.
Ролята на корпоративния архитект
КА традиционно прекарват голяма част от времето си, фокусирани върху оперативната ефективност. Днес те работят, за да гарантират, че корпоративните системи достигат минимално жизнеспособно ниво на функционална производителност в подкрепа на бизнес-процесите. Мнозина запазват отговорността за поддържането и поддръжката на ИТ мрежите и услугите на организацията.
Вместо да се съсредоточават върху специфично решение на конкретно бизнес-предизвикателство, като например внедряването на CRM система, която да помогне за справяне с досиетата на клиентите, и след това да се уверят, че тя е оперативно ефективна, модерните КA работят на множество фронтове и проекти.
КА са хора, които се занимават с концепции – те „могат да видят голямата картина”, казва Шарм Манвани, професор по ИТ и дигитално лидерство в Henley Business School. Според него, единственото нещо, което някои КА не притежават непременно, е способността да се ангажират на ниво изпълнител.
Основната роля на дигитала за всички бизнес процеси означава, че експертите трябва да разберат как широката гама от цифрови технологии могат да бъдат приложени, за да помогнат на бизнеса да постигне целите си. Изследователите, които искат да развият кариерата си, ще трябва да се съсредоточат върху развитието на своите меки умения, особено около комуникацията и ангажираността.
КА не говорят за технологии. Те се фокусират върху бизнес стойността. „Архитектът трябва да може да говори на езика на хората, с които общува”, казва Доусън от LSE.
Както се очаква от модерните ИТ директори да бъдат добри комуникатори, така това се иска и от съвременните КА. Вместо да се съсредоточават върху техническите подробности, КА трябва да се фокусират със своите колеги от бизнеса, за да разберат какво трябва да се постигне.
Ключова за добрия КА е една „солидна доза прагматизъм”. В повечето организации КA няма как да влязат и да започнат да изграждат „от нулата”, за да създадат перфектната архитектура.
Третата особеност, с която КА трябва да са наясно, е че никога нищо няма да е идеално черно или идеално бяло. Те трябва да се справят с всички сенки на сивото – реалната ситуация, която съществува в дадената организация.
Тоест,някакъв меринджей,който ще си бара фара по цял ден …
И ще се прави на важен.