Успя ли пандемията да убие добрите стари визитки?

Преди пандемията по света се печатаха 27 милиона визитки на ден
(снимка: CC0 Public Domain)

Носите ли си все още визитки при предстояща среща? Давате ли на непознати? А срещате ли се изобщо с хора? Пандемията накара мнозина да странят от контакти лице в лице, да избягват да докосват вещи, пипани от някой друг. Какво се случи с добрите стари визитки?

Мат Стрингер казва, че е раздавал по 250 визитки годишно. „Носех си партида от 50 със себе си навсякъде, където отида”, казва мениджърът от Великобритания в репортаж на BBC. „Това е просто бърз и лесен начин да напомните на хората своите данни”. После идва коронавирусът и през последните 18 месеца Стрингер не е раздал нито една визитка. „Цялата ми работа е онлайн”, споделя той.

Преди пандемията по света се печатаха огромни количества визитки. Според една оценка, става дума за 27 милиона на ден! Това прави над седем милиарда всяка година.

Но Covid-19 ни направи подозрителни. Днес дали сме склонни да подадем хартиена визитка на някого? А да приемем визитка, когато ни я предлагат? Има ли технология, която може да замести визитката? А годна ли е да запълни празнината?

Едуард Сенджу се появява на компютъра чрез видеовръзка от Сингапур. На екрана над лявото му рамо стои QR код. На фона на пандемията тези черно-бели квадратчета стават все по-често срещани. Те могат да бъдат сканирани, а след това се отваря уеб страница, поднасяща информация за контакт.

„Ако можете, сканирайте кода, показан тук”, инструктира Сенджу. „Ако можем да използваме тези QR кодове, които показват кой сте и каква ви е ролята, разговорът ни ще бъде много по-лесен”, казва шефът.

Сенджу е регионален изпълнителен директор на японската технологична фирма Sansan Global, която доставя софтуер за бази данни, за да помогне на бизнеса да управлява и споделя вътрешни данни за контакт на клиенти и доставчици. Като резултат от пандемията клиентите на фирмата вече не получават физически визитки, каквито едно време са раздавани, а могат да сканират QR кодове.

Sansan предлага новия вид визитки от юни миналата година. Оттогава досега 4300 компании са се абонирали за използване на системата за визитки чрез QR-кодове. Освен че може да добави кода към видеообаждането, системата работи и лично чрез смартфона. Човекът, когото срещнете, просто трябва да сканира кода на екрана ви, за да се покажат вашите данни на телефона му.

Приложението за споделяне на контакти Popl се появи точно навреме – преди началото на пандемията
(снимка: Popl)

Традиционните визитки са старомодни и вече им е крайно време за смяна, смята Джейсън Алварес-Коен. „[Физическите] визитки се забравят, разбъркват се в портфейла”, казва той. „И все пак трябва да въведете ръчно тази информация [ако искате да я запазите цифрово], което отнема много време и не е ефективно”.

Алварес-Коен е съосновател на Popl – приложение за споделяне на контакти. То използва NFC (комуникация на близки разстояния) за предаване на данни. Има малък кръгъл етикет, който потребителят залепва на гърба на мобилния си телефон, за да изпраща своите данни към телефона на друг човек. „Всичко, което трябва да направя, е да задържа моя Popl до телефона – и той изпраща информацията”. Другият човек не трябва да има инсталирано нито приложението, нито „етикет”.

Popl стартира през февруари 2020 г. – „точно навреме”, преди началото на глобалната пандемия. В момента вече има повече от 10 000 бизнес клиенти. „Сега живеем в безконтактен свят. Мисля, че тези системи ще останат, дори след като излезем от пандемията”, казва Алварес-Коен.

Една компания, преминала към дигитални визитки, е Capital International Group, инвестиционен посредник на остров Ман. „Те [старите хартиени визитки] просто събираха прах в чекмеджето”, казва главният изпълнителен директор Грег Елисън. Персоналът на фирмата вече не ги ползва. Всеки служител носи една-единствена пластмасова карта, базирана на NFC технология, за да прехвърля данните към смартфона на всеки желаещ.

„Лесно е като да платите с карта в магазина”, казва Елисън. Във фирмата – където шефовете карат електрически автомобили – казват, че преминаването към цифрови технологии се дължи на усилията да бъдат по-устойчиви. „Очевидно се спестява много хартия, която иначе се хаби”, казва Елисън.

Глобалната фирма Vistaprint е една от най-големите печатници в света и прави традиционни визитки на хартиена основа. Има повече от 17 милиона клиента. Визитките представляват приблизително една четвърт от продажбите ѝ. Президентът Флориан Баумгартен признава, че Covid-19 е засегнал продажбите много силно.

„През втората половина на март 2020 г. и началото на април усетихме наистина тежки въздействия”, казва Баумгартен. „През това време продажбите на визитки спаднаха със 70% в световен мащаб. Когато няма срещи, няма какво да се дава на клиентите, нали? Поне не и по традиционния начин”.

Баумгартен обаче твърди, че оттогава досега продажбите са се възстановили. И все пак поръчките все още не са достигнали нивата от преди пандемията. Шефът смята, че сега клиентите му все по-често възприемат QR кодове, отпечатани на хартиените визитки, като така бързо и лесно „подават” своите данни за контакт в цифров вид. Скоро печатницата ще започне да предлага безконтактни пластмасови визитки, базирани на NFC. „Визитните картички определено не са мъртви”, казва той.

Със сигурност визитките ще продължат да се използват активно в някои азиатски страни, където размяната на физически визитки има важна роля. „Това е от голямо значение, особено в страни като Южна Корея, Китай и Япония”, казва инструкторката по етикет и работа в Сингапур – Ширена Шроф Манхарам. „В Югоизточна Азия това е почти ритуал. Той показва кой е човекът насреща, къде стои в йерархията, каква му е позицията. А това определя тона на срещата”.

Йонг Лай Лай, която работи по връзки с медиите в Сингапур, казва, че ще продължи да раздава визитки. „Това все още е въпрос на бизнес-етикет и знак за професионализъм”.

Обратно в Обединеното кралство Мат Стрингър току-що е поръчал нова партида от 500 визитки. Като личен щрих новите му визитки са с кант и са сини на цвят. Синьото е в цвета на любимия му футболен отбор – Астън Вила. „Това може да бъде добро начало на разговор”, казва той.

Коментар