Коронавирусната криза продължава да тормози хората по целия свят и хибридният работен модел се очаква като единствено възможно решение за много бизнес области. Но практиката да се работи от дома изисква високо ниво на доверие между бизнес ръководителите и техните служители. А дали то е налице?
Ново проучване на DiviPay разкри, че 50% от собствениците на малки и средни предприятия (МСП) не вярват, че техните служители са коректни особено по отношение на разходите, които правят от името на бизнеса. Също така 30% от собствениците на фирми не се доверяват на служителите, които държат бизнес кредитна карта или имат разрешение да правят разходи от името на фирмата.
Това предполага, че продължителните договорености за отдалечена работа са намалили „видимостта” за много собственици на фирми по отношение на разходите и използването на корпоративни кредитни карти от техните служители, отбелязва SecurityBrief.
Липсата на доверие е по-голяма сред собствениците на фирми със съвсем малък брой служители, чийто бизнес е и по-крехък във финансово отношение. 42% от предприятията с до трима служители не се доверяват напълно на служителите с корпоративни карти или разрешение за разходи. При по-големите фирми с 16-50 и с 51 до 200 служители този дял на притеснените шефове е значително по-малък и се колебае около 20%.
Погледнато от друга гледна точка, колкото по-малък е бизнесът, толкова по-голяма е вероятността шефовете да не вярват, че служителите им са съвсем коректни при направата на фирмени разходи. 48% от предприятията с до трима служители, 50% от тези с 3-15 служители, 53% от тези с 16-50 и 58% от предприятията с 51-200 служители смятат, че техните служители не разходват парите на компанията честно.
А дали тези притеснения са основателни? Според проучването на Divipay, 32% от собствениците на фирми с 16-200 души персонал са „хванали” свои служители да правят покупки за лични вещи или такива, които не са одобрени и допустими в категориите разходи на бизнеса. При по-малките предприятия, тези с 3-15 служители, делът на злоупотребилите е 25%, а при най-малките фирми с до 3 служители е 2%.
„Тревожно е да се види подобна липса на доверие между собствениците на фирми и техните служители”, казва Даниел Княз, съосновател и главен изпълнителен директор на DiviPay. „Това предполага, че на много от малките предприятия им липсва система, която да осигури адекватна видимост върху разходите и начина, по който служебните пари се използват от служителите”.
По думите на Княз, отдалечената работа вероятно е изострила съществуващото недоверие – той подчертава необходимостта от по-голяма видимост над разходите и използването на корпоративни банкови карти. „Без подобна видимост и доверие собствениците на бизнеси вероятно прекарват часове в коригиране на разходи и рискуват загуби на печалба”.
А как злоупотребяват служителите и за какво харчат фирмени пари без одобрение? Проучването разкрива личните покупки, които злоупотребилите служители са направили с помощта на фирмена банкова карта. Най-честият случай на закупуване на нещо с такава карта е свързан с храна или кафе. Има обаче случаи, когато служители са заплатили с фирмени пари за лични пътувания, подаръци, електроуреди, „играчки за възрастни” и дори за мебели.
Някои собственици на фирми споделят, че покупките са били случайни, т.е. служителят с сбъркал личната си банкова карта със служебната. В други случаи обаче служителите са направили лична покупка и съзнателно са я заявили като бизнес разход, подчертавайки потенциалния недостатък на фирмените карти, които не предлагат видимост в реално време за бизнеса.
„С продължаващата несигурност около пандемията и нейното въздействие върху много бизнеси, малките и средните фирми са се свили и затегнали бюджетите си повече от всякога – при тях малките грешки в разходите могат да създадат големи несъответствия и главоболия”, коментира Княз.
„Тревожното е, че някои служители са действително виновни. Те са направили лични покупки и съвсем съзнателно са ги посочили като бизнес разходи. Ето този вид злоупотреба със средства може да доведе до проблеми с отговорността за собствениците на предприятия и да хвърли фирмата в казан с врящ катран”, обобщава анализаторът.
Няма как да има и злоупотреба с фирмени финансови средства защото това са ежесемесечни калкулирани ясно разходи и това ,злоупотребата може да се случи само и единствено в пишман фирми , които нямат никакъв контрол над нищо нямат кадърно счетоводството или счетоводството им е от клошари събирани от улицата ,а мениджмънта им вероятно е завършил в Чокманово.
Статиите ви се пишат от пълни аматьори .Няма какво да вярваш или да не вярваш на служителите си има си обективни количествени качественни и технологични и тн показатели които ако 2 месеца поред бележат спад и служителят си заминава вкъщи по живо по здраво и се наема друг от папките с които са залети HR>Ако смятате ,че сте незаменим толкова то това има обективни предпостъавки да се види дали е така и то в много краткосрочни срокове.
Бе какви фирмени разходи и банкови карти 🙂 В кой свят живеете бе тука не е Америка.
Всяка фирма си има мениджър покупки или мениджър на фирмата който разрешава такива.
Не бай Асан склададжията да си извади фирмената банкова карта и да плати в кауфланд 😀
Смехории до шии
Като не вярват да си работят сами!