Българската софтуерна индустрия и представители на университетите, БАН и Министерство на образованието обсъдиха създаване на Национален съвет за образователна реформа и икономика на знанието. Срещата се проведе в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ по инициатива на Общата работна група по образование на браншовите ИКТ организации.
Целта е да се ускорят процесите по реформиране на образователната система с акценти върху значителното подобряване на общото качество на образование за всички деца и върху сферата на информационните и комуникационни технологии.
През последните години секторът изпитва все по-остра липса на качествени кадри, която се отразява пряко върху бизнеса му. „Трябва да бъде подобрена връзката между образованието, обществото и бизнеса. Защото образованието не би трябвало да произвежда само добри работници. То трябва да произвежда добри граждани и добри хора“, посочи Явор Джонев, ръководител на обединената работна група на ИКТ организациите и зам. председател на УС на БАСКОМ.
Той призова за развитие на икономика с висока добавена стойност, базирана на знанието, като посочи, че софтуерният бранш расте десет пъти по-бързо от нарастването на националния продукт, изцяло експортно ориентиран е и се съревновава на световно ниво.
„Това обаче не означава, че няма да търсим диалог с всички представители на образователната общност. Ако изграждаме икономика на знанието, това не трябва да се случва само в софтуерния сектор. Икономика с висока добавена стойност може и трябва да бъде създадена във всички останали сектори“, добави Джонев.
В резултат от дискусиите се оформиха три комитета с различен фокус, които трябва да заработят в близко бъдеще:
Университетско образование – за подобряване на качеството и взаимовръзката с обществото и бизнеса. Организирането на този комитет ще бъде на специална среща на ниво университетско ръководство, представители на бизнеса и гражданското общество;
Училищно образование за мислене, творчество и съзидание – изграждане на когнитивно- емоционални компетентности за всички деца, подобряване на мотивацията и качеството по предметите информатика, математика и точни науки, вграждане на развитие на тези компетентности във всички други предмети и образователни дейности;
Университетско и професионално образование за ИТ – решаване на острата криза в софтуерната индустрия откъм количество и качество на специалистите, развитие на работната група по образование на ИТ асоциациите с представители на университетите.
Бе прието комитетите да работят като част от Обществения съвет към МОМН, който ще се учреди от служебния кабинет. Ако Общественият съвет не заработи според очакванията и се върне в старата си казионна форма, комитетите имат достатъчно капацитет и енергия да действат самостоятелно, увериха участниците в срещата.
Очаква се новият обществен съвет да е с двустепенна структура на управление, включваща управително тяло, което се съпредседателства от министъра на образованието и от представител, избран от всички участници, както и по-широк съвет, в който ще бъдат представени всички заинтересовани организации.
„Подобна форма на съпредседателстване фигурира в много страни с успешно реформирани образователните системи. Този модел е по-труден, но внася още в основата на съвета необходимостта от диалог и премахва възможността едната страна да избяга от отговорност в бъдеще“, заяви Джонев. Всички заинтересовани лица и страни ще могат да участват като наблюдатели в съвета и работата му ще бъде абсолютно прозрачна.